Af Srila Prabhupada

Srila Prabhupada bragte første gang dette essay den 20. november 1958 i Indien i det dengang fjortendags magasin Back to Godhead. Det indeholder den uforglemmelige historie om ”flydende skønhed”, hvor Srila Prabhupada dramatisk afslører det grundliggende princip bag menneskelig seksualitet.

Denne tankevækkende redegørelse for naturen af sandhed og skønhed er tidløs og overraskende relevant for dem, der søger efter deres ”indre selv”.

Det diskuteres somme tider, hvorvidt ”sandhed” og ”skønhed” er forenelige begreber. Nogle vil måske indvende, at nok kan man være parat til at sige sandheden, men eftersom sandheden ikke altid er smuk – ja, den er ofte chokerende og ubehagelig – hvordan kan man da udtrykke sandhed og skønhed på samme tid?

Som respons vil vi sige til alle interesserede, at ”sandhed” og ”skønhed” faktisk er forenelige begreber. Ja, lad det blive sagt med eftertryk, at den virkelige sandhed, der er absolut, altid er smuk. Sandheden er så smuk, at den tiltrækker alle inklusive sandheden selv. Sandhed er så smuk, at mange vismænd, helgener og hengivne har opgivet alting for sandhedens skyld. Mahatma Gandhi, et af den moderne verdens idoler, helligede sit liv til at eksperimentere med sandhed, og alle hans aktiviteter var rettet mod sandheden alene.

Hvorfor kun Mahatma Gandhi? Alle har vi trangen til at søge sandheden alene, for sandheden er ikke blot smuk, men også almægtig, ubegrænset intelligent, ubegrænset berømt, fuldstændigt forsagende og alvidende.

Uheldigvis kender mennesker ikke til den virkelige sandhed. I virkeligheden efterstræber 99,9 procent af alle mennesker inden for alle områder i livet kun usandhed i navn af sandhed. Vi er i virkeligheden tiltrukket af sandhedens skønhed, men siden tidernes morgen er vi blevet vænnet til at elske usandhed, der fremstår som sandhed. Derfor er ”sandhed” og ”skønhed” uforenelige begreber for den verdslige person. Verdslig sandhed og skønhed kan forklares som følger.

Der var engang en stor, stærk og flot bygget mand, hvis karakter dog var tvivlsom. Han blev forelsket i en smuk pige, der ikke blot var smuk i det ydre, men også havde en hellig karakter og derfor ikke brød sig om mandens tilnærmelser. Manden fortsatte alligevel med at være pågående på grund af sine lystne ønsker. Derfor bad pigen ham vente i blot syv dage, og hun gav ham et tidspunkt, hvor han kunne møde hende. Manden samtykkede, og med stor spænding begyndte han at vente på det aftalte tidspunkt.

Nu anvendte den helgenagtige pige en meget pædagogisk måde at vise den absolutte sandheds virkelige skønhed på. Hun tog nogle meget stærke doseringer af afføringsmidler og brækmidler, og i syv dage havde hun konstant diarré og kastede alt op, som hun spiste. Endvidere samlede og gemte hun al afføringen og opkastet i dertil passende beholdere. Som et resultat af afføringsmidlerne blev den såkaldte smukke pige mager og tynd som et skelet, hun blev mørk i huden, og hendes smukke øjne sank ind i hulerne. På det aftalte tidspunkt ventede hun således spændt på at modtage den ivrige mand.

Manden kom som aftalt nydeligt påklædt og med gode manerer og spurgte den grimme pige, som ventede der, efter den smukke pige, han skulle møde. Manden kunne ikke genkende pigen, han så, som den samme smukke pige, han spurgte efter. Selv om hun gentagne gange forsvarede sin identitet, kunne han ikke genkende hende på grund af hendes ynkelige forfatning.

Til sidst fortalte pigen den stærke mand, at hun havde udskilt ingredienserne af sin skønhed og opbevaret dem i nogle beholdere. Hun fortalte ham også, at han gerne måtte få lov til at nyde disse skønhedssafter. Da den verdsligt poetiske mand bad om at få disse skønhedssafter at se, blev han vist til rummet, hvor den tynde afføring og det flydende opkast blev opbevaret og afgav en uudholdelig styg stank. Således blev hele historien om den flydende skønhed afsløret for ham. Til sidst blev denne mand med den dårlige karakter ved den hellige piges nåde i stand til at skelne mellem skygge og substans. På den måde kom han til fornuft.

Denne mands situation minder om den situation, som alle vi, der er tiltrukket af den falske materielle skønhed, er i. Den føromtalte pige havde en meget smukt udviklet materiel krop i overensstemmelse med sit sinds ønsker, men faktisk var hun forskellig fra den midlertidige materielle krop og det materielle sind. Hun var i virkeligheden en åndelig gnist, ligesom elskeren, der var tiltrukket af hendes falske ydre, også var det.

Verdslige intellektuelle og æstetikere bedrages imidlertid af den ydre skønhed og den relative sandheds tiltrækning og er uvidende om den åndelige gnist, der på samme tid er både sandhed og skønhed. Den åndelige gnist er så smuk, at når den forlader den såkaldte smukke krop, der i virkeligheden er fuld af afføring og opkast, ønsker ingen at røre ved den, selv hvis den er pyntet med kostelige klæder.

Vi stræber alle efter en falsk, relativ sandhed, der er uforenelig med virkelig skønhed. Den virkelige sandhed er imidlertid bestandigt smuk og bevarer den samme standard af skønhed i utallige år. Den åndelige gnist er uforgængelig. Den ydre skønhed kan ødelægges i løbet af få timer med en kraftig dosis afføringsmiddel, men sandhedens skønhed er uforgængelig og altid den samme. Desværre er verdslige kunstnere og intellektuelle uvidende om denne smukke gnist af ånd. De er også uvidende om hele ilden, der er kilden til disse åndelige gnister, og de er uvidende om forholdene mellem gnisterne og ilden, forhold, der tager form som transcendentale lege. Når disse lege fremvises her ved den Almægtiges nåde, forveksler tåbelige folk, der ikke kan se noget uden for deres sanser, disse lege af sandhed og skønhed med manifestationen af tyndtflydende afføring og opkast som ovenfor beskrevet. Således spørger de i deres fortvivlelse, hvordan sandhed og skønhed kan forenes på samme tid.

Verdslige personer ved ikke, at den individuelle åndelige helhed er den smukke person, der tiltrækker alting. De er uvidende om, at Han er den oprindelige substans, den oprindelige kilde og udspringet til alt, der eksisterer. De uendeligt små åndelige gnister, der er uadskillelige dele af hele ånden, er kvalitativt den samme i skønhed og evighed. Den eneste forskel er, at helheden for evigt er helheden, og delene er for evigt dele. De er dog begge den endelige sandhed, den endelige skønhed, den endelige viden, den endelige energi, den endelige forsagelse og den endelige rigdom.

Enhver litteratur, der ikke beskriver den endelige sandhed og skønhed, er, selv om den er skrevet af de største verdslige forfattere eller intellektuelle, intet andet end en bunke flydende afføring og opkast af relativ sandhed. Virkelig litteratur er den, der beskriver den Absoluttes endelige sandhed og skønhed.