Af Drutakarma Dasa

Uanset om det er en krydret chutney eller en svalende raita opliver mad, der er ofret til Krishna, vores åndelige sanser.

Når ens smagsløg blive sløve efter at have nydt flere mundfulde af en mild hovedret i et vegetarisk festmåltid, kan man spise en skefuld chutney. Med det samme vågner ens trætte tunge til en prikken af krydderier og en uimodståelig frugtsmagende sødme. Nu kan man vende tilbage til hovedmåltidet med en stimuleret fordøjelse og gane. Men når hovedmåltidet i sig selv er stærkt og krydret, har ens tunge brug for en anden slags lindring – den slags, kun en raita kan give med sprøde, friske grønsager i en svalende, kølende tykmælksovs.

Det virker, som om vores tunger higer efter en endeløs mangfoldighed af dejlige smagsoplevelser. I virkeligheden længes alle vores sanser efter deres forskellige objekter. Øjet nyder at se smukke former og farver, huden vil gerne føle glæden ved at røre og kærtegne, næsen længes efter at lugte liflige dufte or parfumer og ørerne efter at høre musik og smukke stemmer. Men selv om sanserne hungrer efter nydelse, er de uundgåeligt underlagt smerten og lidelsen fra sygdom, alderdom og død.

Vedaerne fortæller os, at de materielle sansers glæder er midlertidige, fordi sanserne selv er midlertidige. Vedaerne nævner også, at det bevidste selv, der oplever de materielle sansers smerter og glæder, er et uforgængeligt væsen, der er forskelligt fra den midlertidige krop. Selvets naturlige position er at leve et evigt liv i fuld viden og glæde i selskab med det Højeste Selv, Krishna. At genetablere sjælen i dens forbindelse til Krishna opnås gennem bhakti-yogaens proces, hengivenhedens yoga.

Det grundlæggende princip i bhakti-yoga er at overføre sansernes aktiviteter fra materielle sanseobjekter til åndelige sanseobjekter. I stedet for til eksempel at bruge vores ører til at høre sange, der forherliger sansetilfredsstillelse, kan vi bruge dem til at høre den transcendentale lyd af Hare Krishna-mantraet, der har kraften til at befri sjælen fra den materielle verden. I tilfældet med tungen kan vi bruge den til at smage transcendental mad, der er vegetariske retter, der er blevet givet som offer til Guddommens Højeste Personlighed.

I Bhagavad-gita (3.13) udtaler Krishna: ”Herrens hengivne befries for alle former for synd, fordi de spiser mad, der først er blevet givet som offer. Andre, der tilbereder mad til deres egen sansetilfredsstillelse, spiser sandt at sige kun synd.” Hvis vi spiser mad, der er blevet ofret til Krishna, kan vi opnå befrielse fra materiel eksistens. Mad, der ikke er ofret til Krishna, selv vegetarisk mad, forbliver materiel og holder én i kredsløbet af gentagen fødsel, sygdom, alderdom og død, når man spiser den.

Ved Krishnas ufattelige kraft forvandles mad, der ofres til Ham, fra materie til ånd. En sådan mad kaldes prasadam, Herrens nåde, og regnes for at være ikke-forskellig fra Krishna.

En stor Krishna-bevidst åndelig mester, Srila Bhaktivinoda Thakura, skrev en bøn, der forklarer rollen af prasadam i åndeligt liv: ”O Herre, denne materielle krop er et sted af uvidenhed, og sanserne er et netværk af veje, der fører til døden. På en eller anden måde er vi faldet ned i dette hav af materiel sansenydelse, og af alle sanserne er tungen den mest grådige og ustyrlige. Det er meget vanskeligt at få bugt med tungen i denne verden. Men Du, kære Krishna, er så venlig imod os, at du har givet os denne dejlige prasadam blot for at hjælpe os til at få styr på tungen.”

Smagen af prasadam er helt igennem guddommelig – ikke blot en kildren af smagsløgene, men en ægte åndelig oplevelse, der rører sjælen. Herren Caitanya, en inkarnation af Krishna, der åbenbarede Sig for 500 år siden i Indien for at udbrede sangen af Guds hellige navne, sagde engang om prasadam:

”Alle har smagt disse materielle substanser før. Imidlertid er der i disse ingredienser en smag og duft ud over det sædvanlige. Bare smag dem og mærk forskellen i oplevelsen. Bortset fra smagen glæder selv duften sindet og får én til at glemme enhver anden sødme ud over dens egen. Derfor må det forstås, at den åndelige nektar fra Herren Krishnas læber har rørt ved disse almindelige ingredienser og tilført til dem alle deres åndelige kvaliteter.”

Ved at bruge denne måneds opskrifter på raitaer og chutneyer, når man laver prasadam, er man garanteret en spændende smag af Krishna-bevidst liv.

Frisk korianderchutney
(dhanya chatni)
Tilberedelsestid: 15 min

  • 170 g friske korianderblade (uden stilke)
  • 4 spsk. revet kokos eller kokosmel
  • 2 spsk. frisk ingefær, revet
  • 1-2 friske chilier, hakket (efter smag)
  • 4 spsk. citron- eller limesaft
  • 2,25 dl tykmælk eller yoghurt
  • 1 tsk. sukker
  • 1 tsk. salt
  • ½ tsk. spidskommenfrø, ristet og stødt
  1. Vask korianderbladene omhyggeligt og hak dem fint. Bland blade, kokos, ingefær, chili og citronsaft i en elektrisk blender til en jævn masse.
  2. Hæld tykmælk, sukker, salt og spidskommen op i en skål sammen med blandingen fra blenderen. Bland det hele godt. Dæk det til og stil i køleskab, indtil det skal ofres til Krishna.

Grøn mangochutney
(aam chatni)
Tilberedelsestid: 15 minutter

  • 1 stor grøn mango
  • 1 frisk chili
  • ½ tsk. frisk ingefær, hakket
  • 1 tsk. salt
  • 1 tsk. sukker (valgfrit)
  • 2 spsk. friske mynteblade

Skræl mangoen, skær frugten af i strimler og skrab resten af frugten af stenen. Hak frugten og bland den med de andre ingredienser. Bland herefter blandingen i en elektrisk blender (eller i en morter med en støder) til en tyk mos. Ofres til Krishna.


Spinat og tykmælkssalat
(palak ka raita)
Tilberedelsestid: 20 minutter

  • ½ kg frisk spinat
  • 3,75 dl tykmælk eller yoghurt
  • 1 tsk. spidskommenfrø, tørristet og stødt
  • ½ tsk. garam masala
  • ¼ tsk. stødt sort peber
  • 1 tsk. salt
  1. Fjern stilkene fra spinaten og vask bladene i flere hold vand (husk at løfte bladene op af vandet. Hæld ikke vandet ud igennem bladene.). Kom derefter bladene i kogende vand i få sekunder. Tag dem op af vandet, pres overskydende vand fra og hak bladene groft.
  2. Kom tykmælken i en stor skål sammen med spinaten og de andre ingredienser. Bland med en gaffel. Ofres til Krishna.


Agurk og tykmælkssalat
(kakri raita)
Tilberedelsestid: 15 minutter

  • ½ tsk. spidskommenfrø
  • 2 mellemstore agurker
  • 2½ dl tykmælk eller yoghurt
  • ½ tsk. garam masala
  • ½ tsk. salt
  • ¼ tsk. stødt sort peber
  • 2 knivspidse hing (valgfrit)

Tørrist spidskommenfrøene og mal dem til pulver. Vask agurkerne og riv dem på de store huller på et rivejern. Pres den overskydende saft fra og bland de revne agurker med alle de andre ingredienser i en skål. Ofres til Krishna.

Fra BTG 21-02-1986