Ved Lalitanatha Dasa

SPØRGSMÅL: Accepterer I homoseksualitet?

SVAR: Nej, vi accepterer kun den seksualitet, der har til formål at få et barn. Derudover er vi i virkeligheden imod al anden seksualitet, for ideen om, at vi er vores kroppe, og at vi kan blive lykkelige igennem nydelse af kroppen, er forkert og leder kun til lidelse og frustration. Vi er ikke vores materielle kroppe, men evige åndelige sjæle, der opholder sig i materielle kroppe. At tro, at vi er f.eks. mænd eller kvinder, er en illusion. Derfor skal vores lykke ikke findes der. Lykke skal søges igennem åndeligt liv, hvilket vil sige at kultivere sit forhold til det Højeste Åndelige Væsen, altså Krishna eller Gud.

SPØRGSMÅL: Hvordan foregår jeres begravelser? Er der en bestemt ceremoni eller noget andet?

SVAR: Vi brænder den døde krop, og der er nogle særlige ceremonier i forbindelse med kremeringen. Før kremeringen bliver der sunget forskellige mantraer inklusive Hare Krishna-mantraet, præsten taler fra Bhagavad-gita om, hvordan der ikke er nogen død, men blot en vandring videre til næste liv, og at vort næste liv afhænger af vores bevidsthed i dødsøjeblikket. Således fødes den, der tænker på Gud eller Krishna, når han dør, ikke igen i denne materielle verden, men kommer tilbage til Krishna i Hans evige verden.

Efter kremeringen arrangerer vi så vidt muligt, at den afdødes aske bliver spredt over Ganges.

SPØRGSMÅL: Hvad er det vigtigste og målet for Hare Krishna?

SVAR: Som mennesker er det højeste mål med vores liv at udvikle vores forhold og kærlighed til Krishna (Gud). I denne verden er vi alle evige åndelige sjæle, der er fanget i et kredsløb af gentagen fødsel og død. Når vi er så heldige at blive født som mennesker, bliver vi givet en højere bevidsthed og intelligens end i de dyreformer, vi også har eksisteret i. Det sætter os i stand til at arbejde med de store spørgsmål i livet (”Hvem er jeg?” ”Hvad er denne verden?” ”Hvorfor lider jeg?” ”Hvad står bag alting?” ”Hvem er Gud?” ”Hvad er meningen med det hele?”). Er man heldig, kommer man i kontakt med en ægte åndelig mester, der kan svare på disse spørgsmål. Derfra kan man bruge sit liv på at genetablere sit tabte forhold til Krishna, hvilket er nøglen til at komme ud af denne verden og vende hjem, tilbage til den åndelige verden, hvor vi i virkeligheden hører til. Prøven på det hele kommer i dødsøjeblikket, hvor fuldkommenheden er at kunne tænke på Krishna, når man dør. Gør man det, vender man tilbage til Krishna, men det kræver en bevidst kultivering igennem livet at kunne gøre det.

SPØRGSMÅL: Er der mange fordomme om Hare Krishna? Hvis ja, hvilke?

SVAR: Der er sikkert mange fordomme om Hare Krishna, sådan som mange har det om alting, de bliver konfronteret med og ikke ved noget om. Fordommene kan være lige fra almindelig uvidenhed som at tro, at vi er buddhister, til at være bange for, at vi er farlige og en eller anden mærkelig sekt, der fanger små børn og hjernevasker dem. Her i Danmark er det ikke noget, vi mærker så meget til. Selv om danskere utvivlsomt er lige så fordomsfulde som alle andre mennesker, oplever vi generelt at blive tolereret som ufarlige og fredelige folk, der blot har fået en skør ide om at leve på en anden måde.

Har du spørgsmål om Krishna-bevidsthed, er du velkommen til at sende dem til redaktionen: Nyt fra Hare Krishna, Holsteinborgvej 20, 1.th., 2720 Vanløse. E-mail: lalitanatha@krishna.dk. Her svares der på nogle indkomne spørgsmål fra hjemmesiden www.krishna.dk.