Sankarsana Dasa svarer på spørgsmål

SPØRGSMÅL: Hvordan kan vi vide med sikkerhed, hvornår Guddommens Højeste Personlighed glædes over vores tjeneste? Vi bliver glade ved at tjene Herren, men betyder det nødvendigvis, at Herren også er tilfreds med vores tjeneste? 

SVAR: Ligesom den rigtige måde at vande grenene og bladene på et træ er at vande træets rod, er på samme måde den eneste måde, hvorpå vi kan være lykkelige, at glæde Herren. Med andre ord er vi som bladet, og Krishna er som roden. Fordi Krishna stadig er meget fjern og langt væk for den nye hengivne, står der i skrifterne, at for at tilfredsstille Herren Krishna skal man blot tilfredsstille Hans rene repræsentant, den ægte åndelige mester. Når man tilfredsstiller sin åndelige mester, er Krishna tilfreds. Det er den forbløffende kraft ved discipelrækkesystemet.

SPØRGSMÅL: Bhagavad-gita 18.66 virker til at være essensen af Bhagavad-gita. Når vi tager det almindelige menneskes position, hvad mener Herren Krishna da i det vers, når Han siger, at vi bør opgive alle andre pligter og blot overgive os til Ham? De fattige og de fattigste af de fattige har ikke adgang til Bhagavad-gitas lære. Der er hårdt brug for at forbedre vores guru-system. Sandsynligvis er processen allerede begyndt, men der er lang vej endnu.

SVAR: At overgive sig til Krishna er ikke svært for nogen, selv ikke for et almindeligt menneske. Man skal blot følge instruktionerne, der gives af Krishna i Bhagavad-gita. For eksempel siger Krishna i Bhagavad-gita, at man bør søge tilflugt hos Krishnas rene repræsentant, den ægte åndelige mester. Hvis vi sætter os selv under den åndelige mesters instruktioner, vil han instruere os præcist i, hvad vi skal gøre for at blive helt overgivne til Herren Krishna.

Du nævner fattige sjæle, der ikke har adgang til Bhagavad-gitas forunderlige lære. Men den ægte åndelige mester gør denne lære let tilgængelig for hele verdens befolkning. Alt, folk skal gøre, er at være villige til at høre fra den ægte åndelige mester.

Guru-systemet er allerede perfekt. Det er altid perfekt, for det kommer til os som den mest fantastiske gave fra Herren Sri Krishna, Guddommens Højeste Personlighed, til at forbinde os med Ham gennem den åndelige mesters helbredende nåde. I stedet for at tænke på at reformere gurusystemet bør vi tænke på at reformere vores korrupte hjerter.

Vi befandt os oprindeligt i den åndelige verden i Guddommens Højeste Personligheds transcendentale lege. Men på grund af misundelse på den Højeste Herres position blev vi tvunget til at komme til denne materielle verden og lide endeløst i kredsløbet af gentagen fødsel og død. Guru--systemet er der for at give os måden, hvorpå vi kan undslippe denne onde cirkel og vende tilbage til vores oprindelige position. Men i stedet for at tænke på, hvordan vi kan rense vores hjerter, tænker vi tåbeligt på at rette på guru-systemet. Én ting ad gangen. Først skal vi selv blive helt rene. Derefter kan vi tænke på at rette alle problemerne i hele universet. Guru-systemet er ikke et af problemerne. Det er løsningen.

 

Har du spørgsmål om Krishna-bevidsthed, er du velkommen til at sende dem til redaktionen: Nyt fra Hare Krishna, Holsteinborgvej 20, 1.th., 2720 Vanløse. E-mail: lalitanatha@krishna.dk. Her svarer Sankarsana Prabhu på et par spørgsmål.