– Ved Lalitanatha Dasa –

Har du spørgsmål om Krishna-bevidsthed, er du velkommen til at sende dem til redaktionen: Nyt fra Hare Krishna, Holsteinborgvej 20, 1.th., 2720 Vanløse. E-mail: lalitanatha@krishna.dk.

Her svarer Sankarsana Prabhu på nogle spørgsmål om bl.a. psykisk sygdom.

SPØRGSMÅL: Hvad gør I med de psykisk syge i jeres Krishnabevidstheds-bevægelse?

SVAR: Den første ting, man må forstå, er, at alle i denne materielle verden er psykisk syge. Det er derfor, vi er her. Denne materielle verden er et sted for dem, der lider af den psykiske sygdom, at de tror, at de er Gud, og at de er midtpunkt for universet.

I denne materielle verden kalder vi nogle for psykisk syge, og andre anser vi for at være normale. Det er en misforståelse, der er et tegn på vores psykiske sygdom. Den normale person er ham, der er klar over, at han er Guds evige tjener og fuldt ud engagerer sig i Guds tjeneste. Hvis vi bliver velsignet med en sådan ren Gudshengivens selskab, kommer vi ud af vores psykiske sygdom og opnår den virkelige platform af normalitet, ren Krishna-bhakti.

SPØRGSMÅL: Jeg vil gerne vide, hvorfor man er tilbøjelig til at miste sin tro på Krishna, når man oplever øjeblikke af stor sorg eller lidelse. Hvordan udvikler man fuldstændig tro på Sri Krishna på trods af de lidelser, man er nødt til at gennemgå på grund af sin karma?

SVAR: Hvis vi mister vores tro i øjeblikke af stor sorg og lidelse, skyldes det vores mangel på ordentlig filosofisk forståelse. De, der er lærde i transcendental viden, finder glæde i lidelsesfyldte tider, for sådanne tidspunkter hjælper dem i stor grad til at huske på Herren. I sådanne tider bliver deres tro endnu stærkere. De minder dem om, at i denne materielle verden er der intet håb om lykke, og at de kun kan blive lykkelige ved at søge fuldstændig tilflugt under Herren.

SPØRGSMÅL: Jeg havde en depression hele sidste år. Nu har jeg det bedre. Jeg vil gerne vide, hvorfor Gud gav mig en depression. Nu er min karriere og studier sat i stå. Min depression er ikke helt overstået. Jeg tager stadig medicin. Hvad skal jeg gøre eller tænke, så Gud vil hjælpe mig til at forbedre min tilstand?

SVAR: Gud gav dig ikke depression. Du gav dig selv depression ved at vende dig væk fra Gud. Alt, du behøver at gøre, er fuldstændigt at absorbere dig selv i Hans kærlighedstjeneste, og du vil aldrig blive deprimeret igen.

SPØRGSMÅL: Jeg er omgivet af folk, der er grådige efter materielle ting. De bliver onde for at få flere og flere ting. Nogle gange gør de onde ting for at skade andre. Vi ser og forstår de dårlige ting, de gør mod andre, men vi kan ikke gøre noget. Er der ingen ende på disse ondsindede mennesker og deres gerninger?

SVAR: Det levende væsen har fri vilje til enten at være selvisk eller uselvisk. Den, der vælger selviskhedens smålige vej, vil aldrig finde fred eller tilfredsstillelse i dette liv eller det næste. Det gør ondt i hjertet på de uselviske elskere af Gud, når de ser de unødvendige lidelser hos dem, der vælger selviskhedens vej. De forstyrres også over at se de lidelser, som selviske personer påfører andre. Derfor vier disse kærlige personer sig til uselvisk at inspirere de selviske sjæle til at slå ind på den befriende vej af uselvisk tjeneste til Gud.

Hvorvidt de selviske sjæle ophører med deres selviskhed, er ikke op til Guds rene hengivne. Det eneste, de kan gøre, er, at forsøge at inspirere andre med et perfekt eksempel og af medfølelse forsøge at højne dem ved at dele de åbenbarede skrifters oplysende visdomsord med dem.