Har du spørgsmål om Krishna-bevidsthed, er du velkommen til at sende dem til redaktionen: Nyt fra Hare Krishna, Holsteinborgvej 20, 1.th., 2720 Vanløse. E-mail: lalitanatha@krishna.dk.

I denne måneds spalte svarer Sankarsana Prabhu på to spørgsmål om reinkarnation.

SPØRGSMÅL: Jeg blev født som hindu, og jeg vil gerne dø som hindu. Men pludselig konverterede jeg til Islam. Jeg undrer mig over, om min karma fortsat vil være den samme, siden muslimer ikke tror på karma. Vil jeg være nødt til at blive genfødt? Hvad er dit råd til, hvordan jeg bliver reddet fra at blive født igen?

SVAR: Krishna har intet at gøre med betegnelser som hindu eller muslim. I Bhagavad-gita siger Han ikke, at du skal betegne dig som enten hindu eller muslim. Alt, han beder dig om, er, at du overgiver dig fuldt ud til Ham. Det er alt, der er nødvendigt for at blive reddet fra gentagelsen af fødsel og død. Karma er en kendsgerning, uanset om man tror på det eller ej. Hinduer lider deres karma. Muslimer lider deres karma. Alle lider under deres karma. Men Krishna erklærer, at hvis man overgiver sig til Ham, vil Han befri én fra ens karma.

______

SPØRGSMÅL: Jeg skal til at i gang med at studere videnskaben om Krishna-bevidsthed. Er det muligt, at du kan oplyse mig med hensyn til reinkarnation? Hvad er reinkarnation virkeligt? Hvordan påvirker reinkarnation vores sjæl?

SVAR: Reinkarnation er et helt ligetil princip at forstå. Du har allerede skiftet krop mange gange i dette liv – fra et spædbarns krop til en lille piges krop, fra en lille piges krop til en stor piges krop, fra en stor piges krop til en teenagers krop, fra en teenager til en ung voksen krop osv. På samme måde har du, det levende væsen, skiftet kroppe liv efter liv. Naturen har faciliteret dig med mange slags kroppe for at tilfredsstille dit ønske om at nyde på mange forskellige måder – somme tider som mennneske, somme tider som dyr og somme tider som plante. Men i hver eneste kropslig situation har du ikke været helt tilfreds, for din virkelige identitet befinder sig langt, langt hinsides kroppen. Ingen af de millioner forskellige slags kroppe, som du har accepteret over millioner af liv, kunne tilfredsstille dit ønske om en evig eksistens, der er fuld af lyksalighed og viden.

For at opnå det niveau skal du erkende, at du ikke er kroppen, og at du i stedet er et evigt åndeligt væsen, Krishna eller Guds evige tjener. Og derefter bør du under den dygtige vejledning af den ægte åndelige mester gradvist mestre kunsten at yde ren hengiven tjeneste til Herren.