Sankarsana Dasa svarer på spørgsmål

SPØRGSMÅL: Er det i orden for mig at komme hos de hengivne, selv om jeg er fyldt med tvivl?

SVAR: Du er altid velkommen til at være sammen med os, selv om du stadig ’tripper i vandkanten’. Jo mere du oplever, hvor meget nektar der smages af dem, der er ’hoppet ud i vandet’, desto mere vil din tro på den Krishnabevidste proces blive stærk. Blot ved at omgås med dem, der er helt neddykkede i det nektariske hav af Krishna-prema (kærlighed til Krishna), vil din slumrende Krishnabevidsthed blive genoplivet. Ved gentagne gange at drage fordel af et sådant selskab vil du en dag vågne op og blive forbløffet over at opdage, at du til din store glæde nu også er helt neddykket i de nektariske vande af Krishna-prema.

SPØRGSMÅL: Jeg hørte for nylig en klasse om vores forhold til Gud. Den var meget klar og logisk. I den forbindelse vil jeg gerne vide, hvorfor det er så vanskeligt at fastholde disse følelser. Ydre faktorer som gruppepres på arbejdspladsen, lidenskab, sygdomme osv. forsøger altid at trække os væk fra oplysningens vej. Nogle gange tvinges vi selv i religiøse forsamlinger til at diskutere materielle ting i stedet for Gud. Mit spørgsmål er derfor, om ensomhed ikke er bedre for vores Krishnabevidsthed end at slutte sig til en gruppe med såkaldt satsang?

SVAR: Ensomhed er bedre end urent selskab, men det er endnu bedre at være i selskab med renhjertede sjæle. Nøglen til at gøre solidt åndeligt fremskridt er så meget som muligt kun at omgås med de personer, der praktiserer uafbrudt hengivenhed, der er fuldstændigt fri for enhver form for materielt motiv. Desværre er praktisk taget alle religiøse samlinger nu om dage 99% materielle med en lille smule Gudsbevidsthed tilføjet som en sidste afpudsning. Den slags forsamlinger bør du undgå. Du har brug for at finde de sjældne religiøse forsamlinger, der sker 100 procent med hengivenhed til Gud for øje.

Hvis du tvinges i en religiøs forsamling til at diskutere materielle ting, betyder det, at det ikke er en ægte religiøs samling. Det er en materialistisk samling, der forklæder sig selv om en religiøs forsamling. Pas på sådanne ulve i fåreklæder. Et sådant selskab er vores største fjende på vejen til åndelig fuldkommenhed. Du må finde de personer, der udelukkende tilstræber ren hengivenhed uden materielle motiver, og søge fuldkommen beskyttelse i deres selskab. Det var med denne ide i tankerne, at Hans Guddommelige Nåde A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada grundlagde ISKCON, Det Internationale Samfund for Krishnabevidsthed, i et lille butikslokale på 26 Second Avenue på Manhattans Lower East Side i New York i 1966. Nu har denne bevægelse ved Krishnas nåde bredt sig som en steppeild over hele verden for at give hver eneste mand, kvinde og barn på denne planets overflade muligheden for at opleve, hvad ren bhakti er. Ved regelmæssigt at omgås med ISKCON-hengivne kan man hurtigt og let fange ånden i bhakti så stærkt, at den vil løfte dig igennem disse øjeblik, hvor du tvinges til at forholde dig til så mange ydre faktorer.

Har du spørgsmål om Krishnabevidsthed, er du velkommen til at sende dem til redaktionen: Nyt fra Hare Krishna, Holsteinborgvej 20, 1.th., 2720 Vanløse. E-mail: lalitanatha@krishna.dk.