En dag gik Buddha gennem en landsby. En meget vred og uforskammet ung mand kom op og begyndte at overfuse ham. Han råbte alle former for vulgære ord imod ham for at latterliggøre og nedværdige ham.

Buddha blev ikke forstyrret over disse fornærmelser. I stedet sagde han til den unge mand: ”Kan du fortælle mig, at hvis du kommer med en gave til en person, og den person ikke tager imod den, hvem tilhører gaven da?”

Den unge mand blev overrasket over et sådant underligt spørgsmål og svarede: ”Den ville i så fald tilhøre mig, for jeg købte gaven.”

Buddha smilede og sagde: ”Det er sandt. Og det er nøjagtigt det samme med din vrede. Hvis du bliver vred på mig, og jeg ikke bliver fornærmet, falder vreden tilbage på dig. Du er da den eneste, der bliver ulykkelig, ikke mig. Det eneste, du har gjort, er at skade dig selv.”

***

Su Dongpo var stolt af sin kløgt og kunne lide at diskutere med Mester Foyin. En dag over en kop te udfordrede han mesteren: “Foyin, folk tror, at du er en oplyst munk, men for mig ligner du bare en stor, stinkende dynge værdiløs afføring, der bare sidder på din måtte hele dagen.”

Su Dongpo lænede sig tilbage og holdt sine arme over kors med et udspekuleret udtryk.

Mester Foyin foldede sine hænder som i bøn og sagde: ”Min kære Dongpo, men for mig ligner du en Buddha.”

Su Dongpo grinede og bad Mester Foyin farvel.

Da Su Dongpo kom hjem med et triumferende smil, spurgte hans søster ham, hvad der var sket.

”I dag overlistede jeg Mester Foyin,” svarede Su Dongpo og fortalte derefter, hvad han havde sagt, og hvad Mester Foyins havde svaret.

“Åh nej, bror! Jeg er ked af at sige det, men du tabte stort,” sagde hun.

“Hvad mener du?”

“Forstår du ikke, at verden er som et spejl af hjertet? Mester Foyin ser dig som en Buddha, for han er en Buddha. Du ser ham som en stak møg. Hvad siger det om dig?”

(En traditionel qigong-historie. Carl Jung skrev: ”Alting, der irriterer os ved andre, kan give os en forståelse af os selv.” Og Herman Hesse: ”Hvis du hader en person, hader du noget i ham, der er en del af dig selv. Det, der ikke er en del af os selv, forstyrrer os ikke.“)