Af Bhakti Caru Swami
I det sidste nummer af Nyt fra Hare Krishna begyndte vi på en serie om vaisnava-etikette for at gå i detaljer med den grundlæggende praktisering af hengiven tjeneste.
Serien er baseret på en bog ved samme navn af Bhakti Caru Swami. Bogen bygger igen på en række klasser og foredrag, som Bhakti Caru Swami gav tilbage engang i 1980’erne.
Den anden del er en fortsættelse af introduktionen fra sidste nummer. Nu begynder Bhakti Caru Swami at gennemgå forskellige enkeltpunkter og iblandt kommentere dem.
Selv om vaisnavaer er meget ydmyge og tolerante, er det ikke svaghed. Vaisnavaer er ikke svage. Vaisnavaer er hårde som tordenkiler. Hvis det er nødvendigt, kan de være lige så aggressive som en løve. Prabhupada sagde, at en vaisnava er lige så blød som en rose og lige så hård som en tordenkile. En vaisnava er ikke kun blød. Hvis det er nødvendigt, kan han blive hård. Det viser, at vaisnavaer er ikke svage. Vaisnavaer er meget, meget stærke, fysisk såvel som åndeligt. I virkeligheden er det åndelige kraft, der udstyrer dem med fysisk styrke.
Vaisnavaer bør ikke være respektløse over for nogen. Man bør altid være respektfuld over for andre, men ikke forlange respekt til sig selv. Amanina manadena.
En vaisnava er adosa darsi. En vaisnava ser aldrig andres fejl. Ethvert menneske har selvfølgelig både gode kvaliteter og fejl. Derfor står der skrevet, sadhyana guna mitsanti. En vaisnava accepterer kun et menneskes gode sider og ikke dets fejl. Adosa darsi betyder en, der ikke finder fejl ved andre. Han ser blot den andens gode kvaliteter og finder fejl ved sig selv. Han er meget striks med sig selv og observerer altid sig selv meget omhyggeligt for at få øje på de mangler, han har i sig selv.
En vaisnava følger altid guru og Krishna. Enhver, der forsøger at skrive om Krishna, skal først have tilladelse fra sin guru og Krishna. Man skal først blive en ren hengiven. Derefter skal man have tilladelse fra sin åndelige mester, og den tilladelse skal bekræftes af Krishna inde fra hjertet.
Sanatana Gosvami fulgte Caitanya Mahaprabhus instruktioner og skrev en bog om vaisnava-etikette. Denne bog, Hari-bhakti-vilasa, er instruktionsbogen, der leder en vaisnavas handlinger. Hari-bhakti-vilasa beskriver vaisnava-etikette som en ren vaisnavas måde at handle på. Alle bør følge den standard. Sådan definerer Hari-bhakti-vilasa vaisnava-etikette, dens filosofi og nogle grundlæggende vaisnava-principper. Her er nogle citater fra Hari-bhakti-vilasa.
”Siden intet kan lykkes uden sadacara eller etikette, bør hver eneste handling gøres med den rette etikette.” Vi skal handle ifølge den rette etikette. En helgenagtig persons hjerte er fri for besmittelse. Måden, en helgenagtig person handler på, er kendt som den rette etikette og kaldes sadacara.
”Hvis en person læser Vedaernes seks grene uden at følge den rette etikette, bliver han ikke renset. Ligesom en fugl flyver væk fra reden, så snart dens vinger er udvoksede, forlader Vedaerne ham på tidspunktet for hans død.”
”Selv om man har tilegnet sig al Vedaernes viden, men ikke praktiserer den rette etikette, eller hvis man ikke blev en vaisnava, vil al den viden, man har erhvervet, gå tabt på dødstidspunktet.”
”Den rette etikette forøger berømmelse, rigdom og levealder og tilintetgør alt ugunstigt.”
”O Konge, den rette etikette giver resultaterne af dharma, artha og kama. Derfor følger en vis person omhyggeligt den rette etikette, sådan som den beskrives i skrifterne.”
”Således kan man forstå, at vaisnava-etikette renser hjertet og bevidstheden.”
Her er så nogle grundlæggende principper og punkter, som jeg har hentet fra Hari-bhakti-vilasa og The Nectar of Devotion om de rette aktiviteter for den, der er en vaisnava.
En vaisnava udtrykker sin respekt og bøjer sig for sin guru, for Herren og Hans hengivne og for andre ældre og overordnede (man skal vise sin respekt og bøje sig for sine overordnede som sin guru, Herren og Hans hengivne. Vi skal også respektere ældre slægtninge såsom forældre).
- Stå op før klokken 4 om morgenen for at deltage i eller afholde mangala-arati.
- Efter at være vågnet børster man først sine tænder og tager bagefter et bad.
- Tag et bad efter at have været på stort toilet.
- Man afvasker sig med vand efter at have ladet vandet. Vask også hænder og fødder.
- Vask hænder, fødder og mund før og efter indtagelse af prasada (vi skal i det mindste vaske vores hænder. I Vesten kan det være vanskeligt at vaske vores fødder. Men når man er i Indien, bør man vaske både hænder og fødder før og efter, at man spiser prasada).
- Vask hænderne efter at have drukket vand (når man holder sin kop, mens man drikker, bliver ens hænder faktisk forurenede).
- Man bruger kun den højre hånd, når man spiser og drikker, også selv om man er venstrehåndet.
- Gå altid i rent tøj.
- Stjæl aldrig noget.
- Anvend aldrig ubehagelige ord.
- Sig aldrig en løgn, selv om den er behagelig.
- Tal aldrig dårligt om andre.
- Bliv ikke fjendtlig over for andre.
- Lad være med at udvikle venskab med mennesker, der er misundelige, faldne, skøre, fjendtlige, ekstravagante, bedrageriske, løgnagtige eller ulovligt forbundne med kvinder. Lad være med at udvikle venskab med ukyske kvinder.
- Rejs ikke alene.
- Nys eller gab ikke uden at dække munden.
- Le ikke for højt.
- Slip ikke luft ud højlydt.
- Undgå altid et krematorium, en have og ukyske kvinder om natten.
- Tag ikke beskyttelse under en falden person.
- Sov ikke for meget, men heller ikke for lidt.
- Stræk ikke benene ud foran dine ældre og overordnede.
- Lad være med lade vandet eller besørge dig på en offentlig vej.
- Spyt ikke, mens du spiser.
- Lad være med at fornærme kvinder.
- Bliv ikke misundelig på kvinder.
- Vær aldrig årsag til skade for andre og gør aldrig nogen fortræd. Forsøg i stedet altid at gøre godt for andre.
- Omgås ikke med skruppelløse folk og læs ikke ”skrifter”, der ikke er autoriserede (skrifter står i anførselsestegn, hvilket betyder, at de er såkaldte skrifter).
- Hån eller nedgør ikke folk, der er tåbelige, sindsyge, ulykkelige, grimme, lamme, handicappede eller faldne.
- Irettesæt ikke nogen undtagen sønner og disciple for at uddanne dem.
- Tag bad efter at have barberet dig, efter seksuel aktivitet eller efter at have besøgt et krematorium.
- Slå ikke nogen og træk ikke nogen rundt ved håret.
- Spis ikke tykmælk eller kikærtemel om aftenen (Srila Prabhupada instruerede os om tykmælk/yoghurt, men vi er ikke så sikre på kikærter. Vær under alle omstændigheder forsigtige med dem. De er gode om morgenen, men ikke om aftenen).
- Forlad straks roligt og stille et sted, hvis nogen fornærmer dig.
- Ros aldrig dig selv.
- Se aldrig på en nøgen kvinde eller mand.
- Stil ikke din mad i skødet, når du spiser.
- Lad være med at skændes med din kone.
- Spyt ikke på vand (fordi folk sommetider drikker vand fra damme, søer eller floder, bør man ikke spytte på vand).
- Sov ikke i tempelrummet.
- Sannyasier bør tage bad tre gange om dagen, og grhasthaer og brahmacarier mindst to gange om dagen.
- Efter at man har spist prasadam, skal området, hvor tallerkenen stod, gøres rent. Man bør ikke træde hen over det sted, hvor prasadam blev spist, for stedet anses for urent (jeg har bemærket i mange templer, at efter at vi har spist, hvilket normalt er på gulvet, træder vi hen over det hele. Derefter går vi direkte ind i tempelrummet uden så meget som at vaske fødderne. Så det bør man være opmærksom på. Stedet, hvor prasadam spises, bliver snavset, så hvis man træder hen over det sted, skal man vaske sine fødder. Stedet, hvor der er blevet spist prasadam, skal gøres rent direkte umiddelbart efter, at der er blevet spist prasadam. Fordi templet skal være meget rent, skal vi være meget omhyggelige med ikke unødvendigt at forurene templet.
- Efter at have rørt munden og næsen indvendigt, skal man vaske sine hænder.
- Efter at have påført tilaka skal man gøre acamana ved at sige om kesavaya namah, om narayanaya namah og om madhavaya namah.
Disse er nogle af de grundlæggende principper, som en vaisnava handler efter. Vi kommer til at gennemgå mange af disse punkter senere i vores klasser. (Fortsættes i næste nummer)