Torsdag den 7. september 2023 er det Sri Krishna Janmastami, Herrens Sri Krishnas fremkomstdag. Da det ligger i begyndelsen af måneden, har vi valgt at skrive om det allerede i dette nummer, så alle kan være forberedte og i den rette bevidsthed på dagen.

Sæt kryds i kalenderen og tag gerne fri fra arbejde på selve dagen og dagen derefter (hvor det er Srila Prabhupadas vyasa-puja), så det er muligt at drage fuld fordel af denne årets mest lykkebringende dag.

Det følgende er anbefalingerne fra www.krishna.com for, hvordan man kan fejre Sri Krishna Janmastami, efterfulgt af nogle meditationer over Janmastami fra Ananda Vrindavana Devi Dasi.

Med Janmastami fejrer man den jordiske fremkomst af Krishna, der beskrives i Indiens hellige tekster som Gud Selv. Som en af verdens største religiøse festivaler fejres den af mindst en milliard mennesker verden over. For Krishnas hengivne er det ligesom jul og nytår på samme tid, en dag med dyb åndelig fornyelse og fest, der afslutter et gammelt år og begynder et nyt.

Men hvorfor Janmastami, kan man spørge? Hvad er der så særligt ved Krishna sammenlignet med enhver anden form af Gud? Svaret ligger i Hans personlighed. Han udveksler på enestående, personlige måder med hver eneste hengiven, der giver Ham kærlighed – Han er den mest henrivende, uartige søn, den mest romantiske elsker, den mest medfølende ven. På Janmastami fejrer hengivne Krishna i alle disse aspekter. Ligesom Krishna udveksler individuelt med Sine slægtninge og fortrolige venner og veninder, gengælder Han på samme måde de særlige følelser og ønsker, der bor dybt i hjertet på hver eneste tilbeder.

Husk derfor, at uanset hvordan vi tilbeder Krishna på Janmastami, udveksler Han med os derefter. Det er en meditation, der bidrager til en overordentlig udbytterig hengiven oplevelse.

Hvordan fejres Janmastami?

Hvor der er vaisnava-templer, begynder festlighederne før solopgang og fortsætter hele dagen igennem indtil midnat, der er det præcise tidspunkt for Krishnas fremkomst. Arrangementerne inkluderer kirtana eller sang af Herrens navne sammen med andre hengivne og japa, den mere personlige og private bøn. Nogle hengivne tilbereder en festmiddag med over 100 retter, imens andre opfører teaterstykker og dans. Nogle klæder og udsmykker Krishnas Deitet, imens andre laver enorme blomsterkranse og andre udsmykninger til templet. Røgelse er tændt, skrifter bliver læst, og alle med undtagelse af de helt små og de skrøbelige faster hele dagen. Deiteterne bades med forskellige lykkebringende væsker og safter i en slags rituel badeceremoni, der kaldes abhiseka. Nogle gange varer den i over to timer og udføres med stor pomp og pragt.

Til sidst ved midnat trækker præsterne gardinerne til side for at afsløre Krishnas friskt påklædte Deitet på et kreativt udsmykket og farvestrålende alter. Spændingen bygger op og efterfølges af en opildnende kirtana.

Hvordan fejrer man Janmastami derhjemme?

Bor man ikke i nærheden af et tempel eller har mulighed for at deltage i en større fest, kan man selvfølgelig stadigvæk fejre Janmastami. Det er vores oprigtige hengivenhed, der glæder Krishna mest, og den hengivenhed kan udtrykkes hvor som helst. For at hjælpe alle til at føle sig forbundne med Herren og Hans hengivne på denne særlige dag, er her nogle gode forslag til, hvordan man fejrer Janmastami hjemme hos sig selv:

Invitér så mange venner og familiemedlemmer som muligt til at deltage i festlighederne.

Udsmykning af hjemmet for Krishna kan være sjovt, specielt for børn. De kan opmuntres til at hjælpe med at lave blomsterkranse, hænge balloner og guirlander af blade op og generelt gøre hjemmet smukt til Krishnas fremkomst.

Få fat på en vaisnava-sangbog og vælg nogle af jeres yndlings-bhajanaer til at blive sunget. Krishna, der også er kendt som Murlidhara eller ”Ham, der holder fløjten,” elsker musik. Det samme vil alle jeres venner og familie gøre, når I skiftes til at synge og spille instrumenter sammen. Som et alternativ kan man afspille bhajanaer fra CD’er eller Internettet for at skabe en åndelig atmosfære.

Man kan også recitere ekstra runder af Hare Krishna-mantraet på sin japamala. Dette er en intim én-til-én udveksling med Krishna og får én til at føle sig så meget tættere på Herren.

Læs historien om Krishnas fremkomst og andre spændende lilaer fra bogen Krishna, Guddommens Højeste Personlighed eller Srimad Bhagavatams Tiende Bog. Lad bogen gå på omgang og forsøg at læse så indlevende som muligt for at gøre fortællingen levende. Janmastami handler om fuldstændigt at fordybe sig i tanker på Krishna på en festlig måde.

Hvis I har Deiteter af Radha-Krishna, er det fint at give Dem et nyt sæt tøj. Vær kreativ og ekstra opmærksom på at udsmykke Deres alter.

Følg tempelprogrammet og hav en abhi-seka badeceremoni for jeres Deiteter. Det gøres ved at købe forskellige ting som mælk, tykmælk, honning, ghee og frugtsafter og bade Deiteten med dem, imens der bliver sunget hengivne sange.

Mange templer tilbereder mindst 108 forskellige retter mad på Janmastami. Så vidt behøver man selvfølgelig ikke at gå, medmindre man er fuld af energi og inspiration. Men det er altid godt at lave nogle særlige retter til at ofre til Herren. Forestil jer, at Krishna faktisk var der hjemme hos jer i jeres hjem. Hvad ville I lave og ofre til Ham? Det er en fantastisk meditation, imens man laver mad på Janmastami.

Hav en arati ved midnat med kirtana. Dette er det nøjagtige tidspunkt, da Krishna kom på denne planet, så det er det mest lykkebringende og åndeligt inspirerende. Hvis I har udstyret til det, kan I lave en komplet arati. Hvis ikke, så tænk ikke på det. Krishna siger i Bhagavad-gita: “Hvis du tilbyder Mig med kærlighed et blad, en blomst, en frugt eller noget vand, tager Jeg imod det.” Uanset hvad I er i stand til, handler det om jeres kærlighed og hengivenhed.

Man kan også følge Janmastami-festlighederne via Internettet fra et af de mange steder i verden, hvorfra de sendes direkte.

Køb en særlig gave til Herren. I kan pakke den ind og skrive et kort til Krishna. Her er nogle gaveideer:

Hvis I har Deiteter, kan I købe eller lave smykker, nyt tøj, blomsterkranse, påfuglefjer, turbaner, fløjter og vandkopper. Andre gaver kan være røgelse, frugtkurve, ofringstallerken, ny billedramme (hvis I tilbeder et billede af Krishna), nyt arati-udstyr … osv.

Hvis man kan faste, anbefales det at faste indtil midnat. Hvis det er for vanskeligt, så forsøg kun at spise lette måltider i løbet af dagen. Ved at tilsidesætte vores egne behov og koncentrere os mere om Krishnas viser vi vores kærlighed til Ham.

Man kan involvere sine børn i mange af disse ting. Afhængig af, hvor gamle børnene er, kan de hjælpe med at lave mad, lave blomsterkranse, tegne og skrive et fødselsdagskort, spille musikinstrumenter, danse og synge Hare Krishna. Der er mange børnebøger om Krishna og tegnefilm om Krishna, som de kan have glæde af.

Børn synes også, det er sjovt at klæde sig ud som Radha, Krishna og deres venner og spille Krishnas lilaer. Det hjælper til at skabe en festlig stemning.

Når I fejrer Janmastami, kan I huske på, at ligesom vi nyder den opmærksomhed og morskab, vi får på vores fødselsdag, nyder Herren på samme måde vores opmærksomhed og gaver på Sin fremkomstdag. Forskellen på os og Krishna er, at Han er i stand til at udveksle personligt med hver eneste af os. I den transcendentale sfære vil alt, vi giver til Herren med kærlighed og hengivenhed, gavne os ubegrænset, og denne gavn vil forblive hos os i al evighed.