Af Kaunteya Dasa

På grund af Covid-19 er vi afskåret fra de fleste besøg fra andre steder i verden, sådan som vi ellers er vant til. Heller ikke Praghosa Prabhu, vores GBC-sekretær, kan besøge os i disse tider. I stedet bringer vi et uddrag fra et  zoom-interview fra den 23. maj, hvor Praghosa taler med Kaunteya Prabhu om den nye situation, pandemien har skabt.

Kaunteya: Hvordan har epidemien påvirket din tjeneste som GBC?

Praghosa: Jeg er lukket inde i Dublin, Irland. Jeg plejede at rejse hele tiden, men det er stoppet. Jeg kan ikke besøge de lande, jeg har ansvar for. Så må man gøre andre ting for at kompensere for det, og det har fungeret indtil nu. Vi er vel alle i samme situation. Vi ikke kan komme nogen steder, men det går alligevel.

Kaunteya: Hvilke udfordringer har de templer og samfund, du overser, på grund af krisen og nedlukningen?

Praghosa: Det varierer fra tempel til tempel og center til center. Nogle ved måske, at her i England havde vi et direkte sammenstød med denne coronavirus, hvor mange blev smittet og nogle døde. Min gode ven Vishvambara var hårdt ramt af sygdommen. Ret mange af vores hengivne fik virussen, selv om de ikke alle blev bekræftet gennem testning. Det var helt sikkert noget, der påvirkede os.

Donationerne faldt drastisk til de templer, der var afhængige af de personlige besøg. Nogle af vores templer plejede også at få stor hjælp til tjenesterne fra hengivne udefra, men de kunne ikke længere komme og hjælpe med f.eks. Deitetstilbedelsen, så vi var nødt til at sænke standarden lidt. Det begynder dog at komme tilbage til normalt igen.

I mit område har vi mange restauranter, omkring en halv snes stykker. De måtte alle lukke fra den ene dag til den næste. Udgifterne var de samme, så det var hårdt. Også bogdistributionen blev bragt til brat ophør, for der er ikke folk på gaden, og de, der er, må man ikke komme i nærheden af. Flere af vores templer er afhængige af bogdistribution, så det er et problem.

Vi kan ikke have festivaler. Vi har et virkeligt aktivt festivalhold her i England. Snesevis af festivaler bliver det til om året. Alle er de aflyst indtil videre. Der bliver ingen Ratha-yatra. Englands største festival er Glastonburys musikfestival, hvor vi har vores eget sted og distribuerer masser af prasadam. Sidste år tror jeg, det var 15.000 tallerkener hen over weekenden, men det sker ikke i år.

Kaunteya: Er der også sket positive ting i denne periode?

Praghosa: Absolut. Internetaktiviteterne er forøget for at kompensere for de ting, vi ikke kan gøre. Vi når ud til mange nu ad den vej. På Bhaktivedanta Manor, måske verdens største tempel uden for Indien, har de indtil videre lavet 3.000 telefonopkald til folk på deres kontaktlister, så folk ikke føler sig overladt til sig selv. Siden nedlukningen er der også blevet distribueret over 1.000 mantra-meditations pakker med japa-kæder og lidt forklaring af mantraet.

Templer, der har brahmacari- og brahmacarini-asramaer, altså fastboende hengivne, har oplevet den positive ting, at de oplever mere af en kærlig familieatmosfære, fordi de har været meget mere sammen og bliver ikke distraheret af de mange besøgende gæster. Templerne føles meget mere som klostre nu. Det er selvfølgelig en god ting, specielt for vores forsagere, så de virkelig kan koncentrere sig om sadhana og personlig udvikling og reflektere over alle de store spørgsmål i livet.

Vi er naturligvis en udadrettet bevægelse, så så snart vores templer kan åbne, vil de igen hovedsageligt blive brugt til udadvendte ting. Men det er alligevel en interessant observation, at templernes hengivne oplever dem mere som klostre, og at deres liv er mere regulerede. Det går tilbage til det samme, at mange af vores prædikeprogrammer foregår om aftenen og resulterer ofte i, at hengivne kommer sent hjem, så det er svært at stå tidligt op næste morgen.

En anden ting her, og jeg er sikker på andre steder også, er, at der er mere prasadam-distribution. Jeg bør nævne Parasurama Prabhu, der virkelig har optrappet prasadam-distributionen, ligesom vores tempel i Wales har det. Måske 20.000 tallerkner om dagen. En masse af disse bliver givet til sundhedspersonale som sygeplejersker og læger. Det bliver virkelig opskattet. En sundhedsarbejder nævnte på nationalt fjernsyn, hvordan Hare Krishna gav ham mad i denne vanskelige tid.

Der foregår mange positive ting.

Kaunteya: Epidemien har inspireret en masse konspirationer. Blandt hengivne på Facebook og andre sociale medier ser vi en masse snak om denne pandemi. Jeg vil ikke lyde fordømmende, for måske er der sandhed i nogle af disse teorier. Det ved vi ikke, men der er så mange af dem, at de ikke alle kan være sande. Hvad er dit perspektiv på dette sociale aspekt af pandemien?

Praghosa: Det er et godt spørgsmål. Jeg læste for nyligt, hvordan folk bliver opslugt af disse konspirationsteorier og bliver endnu mere stressede på grund af al den negativitet, der er forbundet med dem. De er i virkeligheden meget usunde for folk, specielt hvis de tror på alt, de læser.

Jeg henviser som regel til Visvambhara Prabhu, der direkte kan bekræfte alvoren af denne virus, hvis man er så uheldig at få den. Han er oprindeligt fra Italien, hvor vores hovedtempel, Villagio Hare Krishna ligger nær Bergamo, et af de hårdest ramte steder. Intensivafdelingerne var oversvømmet af folk. Så mange døde der, at de ikke havde plads til ligene. Det er helt sikkert en virkelig ting.

På den anden side vil jeg heller ikke sige, at regeringer og individuelle personer inden for regeringer ikke har motivationer, men på samme tid har den måde, som vores samfund har udviklet sig på de sidste hundrede år eller mere, fået så mange kontrolinstanser på plads i forhold til regeringer. De skal følge regler og love, så for dem at slippe af sted med en eller anden enorm konspiration virker på mig som lidt for fantasifuldt og ikke realistisk, imens folk på den anden side kan udspy konspirationsteorier uden at følge nogen regler eller strukturer. Jeg vil ikke lyde nedladende, men lad os lære at tage alting på en afbalanceret måde.

Det mest sandsynlige sted på listen over, hvor pandemien kommer fra, er et af disse vådmarkeder i Wuhan, Kina. I stedet for at gå videre med andre konspirationsteorier foreslår jeg, at vi gør livet nemt for os selv og bruger anledningen til at påpege, hvordan så mange af den nyere tids epidemier som SARS, MERS og kogalskab alle kan spores tilbage til slagtning, kødforbrug og dyr. Det er en virkelig god mulighed for os til at præsentere Krishna-bevidsthed i stedet for at blive afsporet af såkaldte konspirationsteorier. Lad os gribe chancen til at præsentere Krishna-bevidsthed og overbevise folk om, at en plantebaseret kost er den bedste.

Kaunteya: Med hensyn til jeres tre restauranter i Irland, hvordan går de? Har I været nødt til at afskedige folk?

Praghosa: Det er et stort problem. De kan have åbent for salg ud af huset. Men et andet problem er, at de ligger midt i centrum, hvor folk normalt er. Ironisk set ville det nu være bedre at have restaurant i forstæderne, hvor alle er tvunget til at blive hjemme. Folk ikke kommer ikke ind til byerne, men hvordan skulle vi kunne forudsige det? Det er umuligt. Så det er et stort problem. Salget ud af huset udgør ti procent af, hvad vi normalt sælger, tror jeg.

Indtil videre har vi ikke afskediget nogen i Dublin, England eller andre steder i Europa, jeg er bekendt med, for regeringerne – og det bringer det lidt tilbage til dit spørgsmål om konspirationer – er kommet til hjælp med støtteprogrammer, hvilket betyder, at de betaler personalet, indtil restauranterne igen kan åbne. Det kan sikkert ændre sig, hvis dette fortsætter, for jeg går ud fra, at regeringernes lommer ikke er så dybe, at de kan gøre dette for altid. Men indtil videre har de hjulpet. Min erfaring generelt med regeringer i Europa er, at de har gjort et godt stykke arbejde med at beskytte borgerne i denne situation.

Kaunteya: Det er godt at høre. Hvor mange ansatte drejer det sig om i England og Irland?

Praghosa: Omkring 50, de fleste grhasthaer. De er afhængige af indkomsten til deres familier, så det ville have gjort ondt at skulle afskedige dem, hvilket vi hidtil ikke har gjort.

Kaunteya: Når du ser tilbage på de sidste to-tre måneder, ville du som leder af ISKCON have håndteret denne situation anderledes, hvis du kunne?

Praghosa: Regeringerne her i England og Irland var temmelig sent ude med nedlukningerne. Det var på trapperne et par uger, og hvis vi havde haft bedre intuition, kunne vi måske have lukket ned tidligere og undgået, at hengivne blev smittet. Vi kunne have sagt tidligere til alle lederne, at måske skulle vi lukke ned nu i stedet for at vente. Faktisk lukkede vi ned i England en uge før den officielle nedlukning, så vi var lidt på forkant, men vi kunne have gjort det to uger før. Men det var ikke en let situation, specielt for restauranterne, for der var ingen statsstøtte at få før den officielle nedlukning. Det var en vanskelig ting at vurdere.

Kaunteya: Har du nogle generelle råd til ISKCON med hensyn til det åndelige, filosofiske, økonomiske, sociale osv.

Praghosa: En ting, jeg kan tænke på, og forhåbentligt passer det ind i dit spørgsmål, er, at alt dette med at vaske hænder og ikke tage skoene med inden døre har vi hele tiden gjort i Hare Krishna-bevægelsen. De kulturelle normer, vi altid har fulgt, råder regeringerne nu deres borgere til også at følge. Det finder jeg interessant. Det slår mig, at her er der så mange fantastiske prædikemuligheder, for i bund og grund er det Krishna-bevidste budskab et evigt budskab, der ikke bare hjælper og beskytter mod kriser som denne pandemi, men relaterer til alle aspekter af ens materielle og selvfølgelig åndelige liv. Vi ved, at ikke et græsstrå bevæger sig uden den Højestes tilladelse. Det er noget, vi alle accepterer og ved fra Bhagavad-gita. Krishna er ved magten, også over denne virus.

En af virkningerne af dette er, at den såkaldte forplejningsindustri med hoteller, restauranter og ferieindustri specielt er ramt af dette. For de fleste i Europa betyder ferie, at de hopper på et fly til Italien, Portugal eller Grækenland. Krydstogtsskibe var også et sted, hvor virussen først spredtes. Krydstogtsskibene er igen en del af denne ferieindustri. Også pubber, hvor folk drikker alkohol, er ramt. Så vi kan oversætte forplejningsindustri til sanse-tilfredsstillelsesindustri. Det er interessant, at Krishna, der har kontrol over denne virus, har valgt sansetilfredsstillelsesindustrien som det område i samfundet, der er hårdest ramt.

Kaunteya: Har du nogen fornemmelse af, hvad dette vil føre til i fremtiden?

Praghosa: Det kommer selvfølgelig an på, hvor længe det kommer til at vare, og hvor hurtigt videnskabsmændene og lægerne kan finde en løsning. Den eneste endelige løsning ser ud til at være at finde en vaccine. Uden den må hele denne sociale distancering fortsætte. Hvis det sluttede i morgen, kunne jeg forestille mig, at hele verden inklusive ISKCON ville vende tilbage til normalen fra før. Det kommer selvfølgelig ikke til at ske, og højst sandsynligt vil det fortsætte et godt stykke tid.

Jeg tror, at jo længere det fortsætter, desto mere vil det ikke bare ændre samfundet generelt, men også ISKCON. Jeg er faktisk en af de yngste GBC’er (du kan se på mine grå hår, at det er en interessant kommentar). De fleste GBC-medlemmer er ældre og nogle betydeligt med et årti eller to. Derfor kan jeg virkeligt ikke forestille mig, hvis dette fortsætter en rum tid endnu, at vi alle pludselig springer tilbage på flyene og begynder at rejse overalt i vores egne områder og frem og tilbage til Indien osv. Srila Prabhupada rejste selvfølgelig kloden rundt mange gange, da han etablerede denne bevægelse for 50 år siden. Det var han nødt til, for han var den eneste, der virkelig kunne gøre det. Det var alt sammen hundrede procent i orden, men nu her 50 år senere er det med den teknologi, vi har, nok ikke nødvendigt at rejse så meget og svine verden til med CO2 og bidrage til den globale opvarmning osv. Jeg tror, der er brug for at genoverveje dette og måske reducere nogle ting lidt.

Denne epidemi har også tvunget os til at genoverveje distributionen af Srila Prabhupadas bøger. Vi er allerede begyndt at distribuere e-bøger og overveje andre måder end at møde folk på gaden direkte. Vi har været nogle af de mindst effektive, når det gælder online tilstedeværelse, så denne epidemi er en god mulighed for at blive bedre her. Det er nogle af de langvarige effekter, som jeg tror denne pandemi vil efterlade, og jo længere tid der går, desto større vil virkningen være.

Kaunteya: Du nævnte, at du faktisk har mere travlt nu.

Praghosa: Min gode ven og en fantastisk hengiven er Bhakti-marg Swami, der har vist, hvordan man kan rejse. Han har vandret tværs over Canada tre gange. Jeg kunne også begynde at gå til mine forskellige templer. Jeg ville komme i form og slippe af med nogle ekstra kilogram. Det ville jeg lige nævne. Men tilbage til dit spørgsmål. Da jeg rejste så meget, var det en god undskyldning, når folk ringede, at jeg var lige på vej igennem sikkerhedskontrollen, så jeg kunne ikke tale. Den undskyldning har jeg ikke længere, og folk ved, at jeg sidder fast på ét sted. Undskyldninger for ikke at tage telefonopkald eller hvad som helst er virkelig blevet reduceret. Jeg har fået mange flere Skype og Zoom møder. Hver dag er fyldt med dem.

En anden ting, som ikke er helt relateret til dit spørgsmål, er, at her i Irland har vi lov til at gå udenfor én gang om dagen for at motionere. Det er nu min sansetilfredsstillelse og befrielse, at jeg kan komme ud, og jeg er ikke gået glip af en eneste gang endnu. Fra et helbredsperspektiv har jeg det faktisk bedre. Men jo, kommunikationskanalerne ser ud til være vokset. Min første tanke var, hvor kommer jeg til at kede mig. Der er ikke noget at lave. Men det har vist sig ikke at være tilfældet.

Også for første gang i 30 år, siden jeg blev GBC, er jeg begyndt at dyrke mine egne grønsager. Jeg har en lille baghave. Det er let for alle at gøre, uanset hvor hårdt ramte de er, for grønsagsfrø koster ikke ret meget. Jeg kender en hengiven i København, der på et lille stykke jord dyrker en masse grønsager til sin familie og til templet hele året, og det kan alle gøre, selv i en vindueskarm eller lejlighed.

Kaunteya: Vi har et par spørgsmål fra en af vores seere, Krishna Priya Devi. Har GBC en officiel politik med hensyn til ’tracing apps’ og vaccinationer? Skal disse også være obligatoriske for en Krishna-bevidst person?

Praghosa: Jeg synes, at det skal være obligatorisk, at vi synger Hare Krishna. Ud over det mener jeg ikke, at noget kan være obligatorisk. Vi er igen tilbage ved det samme. Jeg er 59 år gammel, og jeg har hørt alle former for konspirationsteorier i mit liv, men min direkte erfaring, som er det eneste, jeg kan forholde mig til, er, at i de lande, jeg har boet i, dvs. England og Irland, har jeg aldrig haft nogen negativ erfaring med hensyn til, at staten har information om mig. Tværtimod. Jeg har kun haft positive erfaringer. De har hjulpet mig med sociale velfærdsprogrammer, de hjælper med sundhedspleje og så mange ting, så med hensyn til disse apps tror jeg personligt, at det er i orden, at de kan spore os. Jeg mener, at de har gjort det i Sydkorea og lignende steder for at hindre spredningen af denne virus. Jeg personligt ville ikke have det store problem med den. Jeg kan selvfølgelig ikke vide det, og måske om ti år kan jeg se, at de laver alle mulige underlige ting, hvem ved? Men det har aldrig været min erfaring.

Med hensyn til vaccinationer er det en smule mere nuanceret. Et problem er, at de virkelig har travlt med at finde en vaccine, og vi ved alle, hvad der kan ske, når vi gør tingene for hurtigt. Så jeg er lidt bekymret for, at de kommer med en vaccine i løbet af en måned eller fem måneder. Jeg har haft to børn. Der var en vaccination, kighoste, som min kone og jeg ikke gik med til, for noget tydede på en vis risiko. Den valgte vi fra, men vi accepterede de andre. Vi ved også, at verden var ramt af polio, tuberkulose og andre ting for 100 år siden, og dem har vaccinerne effektivt elimineret. Så er der selvfølgelig andre ting, som hvad de kommer i dem, men jeg har aldrig læst noget fra Srila Prabhupada, hvor han absolut insisterede på, at disse ting er dæmoniske eller noget i den retning. Han kom selv fra en medicinsk baggrund. Så selv om jeg ikke ville gøre det obligatorisk, hælder jeg nok til, når jeg vejer for og imod de to ting, du nævnte, at flere ting taler for end imod. Sådan vil jeg vist besvare det spørgsmål.

Under alle omstændigheder er det ikke problemer, som GBC skal forholde sig til. Hvis man bor et sted, hvor den slags bliver gjort obligatorisk, må man bare følge det, og hvis ikke, må man gøre, hvad man kan for at leve så sundt som muligt.

Kaunteya: Tak for svarene, Praghosa Prabhu. Vi har allerede kørt i mere end time og slutter her.

Hele interviewet kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=F55758tLRlM.