August er i år fyldt med store mærkedage inklusive den største af dem alle, Sri Krishna Janmastami. På grund af situationen med covid-19 bliver disse festivaler de fleste steder i verden inklusive Danmark og resten af Norden fejret på en anden måde end ellers.

Det vil i praksis sige, at det meste foregår i hjemmene, hvor man mødes i familier og mindre grupper, imens de store offentlige arrangementer er aflyst eller foregår under strengt kontrollerede forhold.

I templet i København fejres Janmastami med løbende offentlig adgang i løbet af dagen, men der må ikke være mere end 30 personer indendørs ad gangen, og udendørs skal afstandskravet på 1 meter også overholdes. Det betyder, at alle er inviteret til at komme forbi, få darsana af Sri-Sri Gaura-Nitai, recitere et par runder af Hare Krishna, sludre lidt med andre hengivne og spise en tallerken prasadam, som bliver serveret løbende hele dagen. Afhængig af, hvor mange der er til stede på det givne tidspunkt, må man regne med at få lov til at opholde sig i tempelområdet mellem en halv og en hel time, hvorefter man vil blive opfordret til at tage hjem og fejre resten af dagen der.

Hvordan skal vi fejre festen derhjemme? vil nogle sikkert spørge. Tilbered en festmiddag, der ofres til Krishna, syng Hare Krishna sammen, læs om Herren Krishnas fremkomst fra Krishna-bogen og respekter Krishnas prasadam-fest, gerne efter midnat ved Krishnas fremkomst, men ellers når det passer bedst.

Det samme kommer mere eller mindre til at gælde for resten af festivalerne, som der er intet mindre end seks af i august. De er som følger.

 

Herren Balaramas fremkomst

Mandag den 3. august er det Herren Balaramas fremkomstdag. Balarama er Krishnas ældre bror og første ekspansion. Når Krishna nedstiger til denne verden, kommer Han aldrig alene, men ledsages altid af talløse evigt befriede sjæle og Sine mange ekspansioner inklusive Balarama. Da Krishna inkarnerede som Herren Rama, kom Balarama som Laksmana, og under Caitanya Mahaprabhus inkarnation kom Han som Nityananda. Der er egentlig ingen forskel på Krishna og Balarama, men Balarama er Guddommens Højeste Personlighed med en tjenende mentalitet, imens Krishna er Guddommens Højeste Personlighed som den Højeste Nyder.

 

 

 

 

Srila Prabhupadas afrejse til USA

Også en af de store dage for alle ISKCON’s hengivne. Den 4. august er det 55 år siden, at Srila Prabhupada gik ombord på fragtskibet Jaladuta for at rejse til Amerika og forsøge at sprede Krishna-bevidsthed blandt Vestens folk.

 

 

 

 

 

 

Sri Krishna Janmastami

Onsdag den 12. august er det Sri Krishna Janmastami, Herren Krishnas fremkomstdag, årets største festival. Sri Krishna er Guddommens Højeste Personlighed, der nedsteg til denne jord for over 5.000 år siden for at tiltrække verdens betingede sjæle gennem Sine lege og Sine instruktioner i bl.a. Bhagavad-gita.

I Janmastami-perioden fra den 11. til 16 august har Københavns tempel besøg af Devaki Devi Dasi, en erfaren tysk hengiven, der har talt mange steder i verden om kunsten at udvikle omsorg for hengivne

 

 

 

 

 

Srila Prabhupadas fremkomst

Dagen efter Janmastami (torsdag den 13. august) er det Srila Prabhupadas fødselsdag, der for ISKCON’s medlemmer er lige så stor en dag som Krishnas fremkomstdag. På grund af covid-19 gælder det samme som for Janmastami, sådan som det blev nævnt til at begynde med. En fin ting på Prabhupadas fremkomstdag er at skrive en ofring til ham (et takkebrev, et digt eller lignende) og læse den højt for ham.

 

 

 

 

Radhastami, Srimati Radharanis fremkomst

Onsdag den 26. august fejres Srimati Radharani, Herren Krishnas ledsagerske, på Sin fremkomstdag. Srimati Radharani er Krishnas nydelsesenergi og kvindelige modstykke og den mest barmhjertige af alle. Det er svært at nærme sig Krishna direkte, men hvis man glæder Radharani ved at tjene Krishna og Krishnas hengivne, får man nemt Hendes barmhjertighed, og gennem Hendes barmhjertighed åbnes døren til Krishna.

 

 

 

 

 

 

Sri Vamana Deva

Søndag den 30. august er Herren Vamanas fremkomst. Vamanadeva, der er en af de ti kendte avataraer, er Sri Krishnas inkarnation som en lille dværg, der narrede hele universet fra Bali og returnerede det til Indra. Historien om Vamana kan læses i Srimad-Bhagavatams 8. bog.

 

 

 

 

 

 

 

Srila Bhaktivinoda Thakuras fremkomst

Mandag den 31. august fejres Srila Bhaktivinoda Thakuras fremkomst. Bhaktivinoda Thakura er på en måde grundlæggeren af den moderne Krishnabevidstheds-bevægelse, som han lagde fundamentet til i slutningen af 1800-tallet.