I september 2013 fejres bl.a. følgende:

Srimati Sita Thakurani
Fremkomst tirsdag den 10.9.2013

Sita Thakurani var Sri Advaita Acaryas hustru. Hun var altid fordybet i forældrekærlighed til Herren Caitanya Mahaprabhu. På grund af Sita Devis kærlighed valgte Saci Mata, Caitanya Mahaprabhus moder, hende ofte som den første person til at tilbede Herren Caitanya under en hvilken som helst lykkebringende ceremoni (se Sri Caitanya-caritamrta, Adi-lila 13.111-118).

 

Lalita Sakhi
Fremkomst onsdag den 11.9.2013 

(Lalita sasti)

Lalita Sakhi er en af Srimati Radharanis otte vigtigste sakhi’er i Vrindavan. Lalita betyder ”legesyg” og ”charmerende”. Hun er en meget fortrolig ven af Radha-Krishna. Lalita Sakhi og hendes hjælpere inkarnerer fra tid til anden i den materielle verden for at sprede den højeste ånd af tjeneste til Radha-Krishna, nemlig at blive en tjenestepige af Srimati Radharani.

 

Srimati Radharani
Fremkomst torsdag den 12.9.2013 

Srimati Radharani er Krishnas kvindelige modstykke, Hans indre glædesenergi. Krishnadasa Kaviraja forklarer, at Radha og Krishna er en og samme person, men for at nyde lykken i et transcendentalt forhold har De i al evighed delt Sig i to. Srimati Radharani forplanter Sig yderligere i talrige gopier, hyrdeveninder, der assisterer Hende i at tilfredsstille Krishna.

Srimati Radharani er en ung pige og indbegrebet af al skønhed. Krishna er så bedårende smuk, at Han fortryller alle verdener, men Radharani fortryller tilmed Ham. De nyder for evigt Deres forhold i Goloka Vrindavana, den åndelige verden, i den højeste rasa, svakiya-rasa, der er som et hemmeligt forhold imellem to unge ugifte, hvor ingen af Dem ønsker Deres egen glæde, men kun ønsker at glæde den anden. Da Krishna manifesterede Sig på jorden for 5.000 år siden, kom alle Hans fortrolige hengivne fra den åndelige verden inklusive Srimati Radharani og hendes veninder for at nyde den højeste transcendentale ekstase i tjeneste til Krishna. Efter nogle år i Vrindavana forlod Krishna alle Sine hengivne, der resten af deres dage levede i afsavn fra Ham. Specielt Srimati Radharani blev kastet ud i den største åndelige sorg og adskillelse, men i modsætning til materiel sorg og adskillelse er dette ikke blot en anden form for ekstase, men den højeste ekstase overhovedet. Srimati Radharani oplever i denne ekstase en lykke, der overgår noget, som Krishna oplever, hvorfor Han kom som Sri Caitanya Mahaprabhu for at opleve Srimati Radharanis position og lykke.

 

Herren Vamanadeva
Fremkomst mandag den 16.9.2013

Herren Vamanadeva er Krishnas inkarnation som dværg. Han fødtes som yngre bror af Indra, himmelens konge, og narrede universet fra dæmonen Bali ved at tigge om kun tre skridt land. Historien om Vamanadeva kan læses i Srimad-Bhagavatams 8. Bog.

 

Srila Jiva Gosvami
Fremkomst mandag den 16.9.2013

Jiva Gosvami, den yngste af Vrindavanas seks Gosvamier, var Sanatana og Rupa Gosvamis nevø som søn af deres yngre bror, Sri Vallabha. Blandt vaisnavaer regnes han for den største filosof, verden har set.

Efter Rupa og Sanatana Gosvamis bortgang videreførte Jiva Gosvami deres arbejde og blev vaisnavaernes naturlige leder. Narottama Dasa Thakura, Srinivasa Acarya og Syamananda Prabhu studerede under Jiva Gosvami, der sendte dem til Bengalen for at udbrede kendskabet til Gosvamiernes bøger.

Jiva Gosvami skrev mindst 25 bøger, blandt hvilke de kendteste er Harinamamrta-vyakarana, Gopala-campu og Sat-sandharbha (der er opdelt i Tattva-sandarbha, Bhagavata-sandarbha, Paramatma-sandarbha, Krsna-sandarbha, Bhakti-sandharbha og Priti-sandarbha). Han gik bort i 1618 i Vrindavana.

 

Srila Bhaktivinoda Thakura
Fremkomst tirsdag den 17.9.2013

Se Nyt fra Hare Krishna, juli 2013.

 

Ananta Caturdasi Vrata
Onsdag den 18.9.2013 

Ananta Caturdasi er dagen, hvor Herren Visnu kom som Padmanabha, der ligger på bugen af Ananta Sesa, den tusindhovede slangeinkarnation. Gaudiya-vaisnavaer har ikke nogen fast tradition på denne dag.

 

Srila Haridasa Thakura
Bortgangsdag onsdag den 18.9.2013

Haridasa Thakura var en af Caitanya Mahaprabhus nærmeste hengivne. Han kaldes nama-acarya, det hellige navns mester, for han reciterede dagligt 300.000 navne, hvilket svarer til 192 runder af Hare Krishna-mantraet. Han fødtes i landsbyen Buron, der nu ligger i Bangladesh, i en muslimsk familie en generations tid, før Caitanya Mahaprabhu blev født. Trods sin muslimske fødsel var han lige fra starten af sit liv knyttet til Krishna og Hans navn.

Han opholdt sig i en periode ved Ganges ved Fulia, hvor han og Advaita Acarya sammen tilbad den Højeste Herre for at få Ham til at nedstige og redde Kali-yugas faldne sjældne. Det var også her, han blev gennempryglet på 22 markedspladser uden at lade sig anfægte deraf, og her han modstod en prostituerets forsøg på at få ham til at falde ned og gjorde hende til en stor hengiven. Her gav Advaita Acarya ham den maha-prasada, der normalt gives til en brahmana. I en landsby ved navn Harinode-gram i Jessore-distriktet forklarede han det hellige navns herligheder under en diskussion med nogle brahmanaer. Dette fortørnede en af de lokale brahmanaer så meget, at han forbandede Haridasa Thakura og som resultat blev ramt af spedalskhed på grund af sin forseelse imod Haridasa Thakura. Selv Krishnas illusoriske energi, Mahamaya Devi, lod sig indvie af Haridasa Thakura i recitationen af Krishnas navn.

Da Caitanya Mahaprabhu boede i Jagannatha Puri, slog Haridasa Thakura sig også ned der i en hytte et lille stykke fra templet. Haridasa Thakura måtte ikke komme ind i templet på grund af sin muhamedanske fødsel, men til gengæld besøgte Caitanya Mahaprabhu ham hver dag og tilbragte mange timer sammen med ham.

Haridasa Thakuras smukke bortgang beskrives i Caitanya-caritamrta. Da Haridasa Thakura forstod, at tiden nærmede sig for afslutningen på Caitanya Mahaprabhus manifestation i denne verden, bad han Herren, om han ikke måtte få lov at forlade verden, før Herren gjorde det. Caitanya-caritamrta beskriver, hvordan Haridasa Thakura forlod kroppen ifølge sin egen vilje for øjnene af Caitanya Mahaprabhu og Hans hengivne, og hvordan Caitanya Mahaprabhu dansede med hans afsjælede krop i Sin favn og afholdt en stor festival til hans ære.

Haridasa Thakura var en inkarnation af Herren Brahma.

 

Sri Visvarupa Mahotsava
Torsdag den 19.9.2013

Sri Visvarupa Mahotsava er den dag, Sri Visvarupa, Sri Caitanya Mahaprabhus storebror, i 1491 accepterede sannyasa i en alder af 16 år og fik navnet Sri Sankararanya. Men ifølge andre er det den dag, han forlod denne verden i Pandharpur på bredden af floden Bhima i Maharastra ved at træde ind i Deiteten Sri Vithalanatha. Det er også muligt, at begge ting fandt sted på samme dag på forskellige år. Da Caitanya Mahaprabhu rejste i Sydindien i 1511, hørte Han fra Sri Ranga-puri om Sri Visvarupas bortgang.