Endnu en af Srila Prabhupadas disciple er gået bort. Den 7. juni 2015 forlod Brahmananda Prabhu kroppen i Sri Krishnas egen hellige dhama, Sri Vrindavana. Brahmananda var med fra starten, da Srila Prabhupada startede sit Internationale Samfund for Krishna-bevidsthed i et lille butikslokale på 26, 2nd Avenue i New York i 1966. Han blev initieret på Radhastami den 23. september 1966.

Især i ISKCON’s tidlige år var Brahmananda Prabhu en af Prabhupadas nærmeste disciple og tidligere pionerer. Professor Thomas J. Hopkins, der har fulgt ISKCON lige siden starten, mindes:

“Der var mange unge mennesker til disse arrangementer, og det tog mig lidt tid, før jeg lærte dem personligt at kende. Det tog imidlertid ikke lang tid, før jeg genkendte Brahmananda som den, der vidste mest blandt dem. Bhaktivedanta [Srila Prabhupada] må have haft det på samme måde, for han afhang mere og mere af ham. Bhaktivedanta valgte ham hurtigt som sin sekretær, og han blev også sat til at være præsident for templet og dermed Bhaktivedantas vigtigste medhjælper. Når Bhaktivedanta havde et offentligt arrangement, stod Brahmananda både bogstaveligt talt og i overført betydning ved hans side parat til at gøre hvad som helst, han blev bedt om. Hvis Bhaktivedanta talte, blev Brahmananda ofte bedt om at læse højt eller fra hukommelsen recitere passager, som Bhaktivedanta citerede. Og han var mellemmand i udvekslinger med Bhaktivedanta og hans publikum. Bortset fra disse offentlige møder opholdt Bhaktivedanta sig det meste af tiden i sin lejlighed og arbejdede på sine bøger. Templets drift stod Brahmananda hovedsageligt for, selv om han ud over at være Bhaktivedantas sekretær og tempelpræsident også havde et arbejde på fuldtid i to år som lærer i New Yorks skolesystem.”

Brahmananda stod også bag udgivelsen af Srila Prabhupadas Bhagavad-gita as it is igennem MacMillan and Co., et af USA’s største forlag. Han ledsagede ofte Srila Prabhupada på rejser og endte med at prædike i Pakistan, indtil han blev nødt til at forlade landet af sikkerhedsmæssige årsager. Derefter sendte Prabhupada ham til Afrika som den første Hare Krishna-hengivne, hvor han startede Hare Krishna-bevægelsen mange steder såsom Kenya, Tanzania og Nigeria. De sidste mange år boede han i Vrindavana, hvor han også forlod kroppen på Vakresvara Panditas fremkomstdag.

Brahmananda 6

Govinda Dasi mindes: ”Brahmananda var – er – en meget stor sjæl. Han elskede Srila Prabhupada dybt. Han ønskede aldrig at tage hans position. Han mente aldrig, at han var en ideel discipel, men hans kærlighed af hele hjertet til Srila Prabhupada var helt uselvisk og uden ambitioner. Han havde aldrig nogen personlig ambition om at blive det ene og det andet. Han ville blot tjene Srila Prabhupada og også beskytte ham mod farer. Engang nærmede en aggressiv mand sig truende mod Prabhupada, og Prabhupada pegede roligt på Brahmananda og sagde: ”Denne mand vil slå dig ihjel, hvis jeg beder ham om det.” Og det ville Brahmananda helt sikkert have gjort! Han ville have givet sit liv for at beskytte Srila Prabhupada.

Disse tidlige disciple som Brahmananda gav alt og tog ingenting. De gav deres liv for at støtte Swamijis bevægelse. Der var ikke engang fristelser for dem i form af navn, berømmelse, penge og position. Intet af dette var der i begyndelsen.”

 

Bhakti Madhurya Govinda Swami: ”Al ære til Brahmananda Prabhu, der var noget helt for sig selv. Der vil aldrig være en anden hengiven, der er helt som Brahmananda. Han var noget særligt. Selv da jeg kom til bevægelsen i 1968, da der kun var omkring 150 disciple af Srila Prabhupada over hele verden, var Brahmananda allerede et symbol i det spirende ISKCON, der var forudbestemt til at vokse til den enorme bevægelse, som den er i dag.”

 

Kadamba Kanana Swami: ”Hvert ord, der kom fra din mund, handlede om Srila Prabhupada. Du var altid fyldt med kærlighed, trofasthed og ønske om at tjene. Hvad end Prabhupada sagde, gjorde eller ønskede, fyldte dit sind. Du må være hos ham nu og igen gøre tjeneste som hans sekretær. Du var ISKCON’s første leder i de tidligste pionerdage, og du forblev en leder hele vejen igennem i din rene kærlighed til Srila Prabhupada. Med din bortgang har du vundet alting. Det er os, der har mistet den værdifulde skat i form af dit selskab.”

 

Swamiji

I januar i år (2015) udkom bogen Swamiji med Brahmanandas erindringer om Srila Prabhupada. Den er skrevet af en anden discipel af Srila Prabhupada, Satyaraja Dasa, der interviewede Brahmananda, og sammen lavede de bogen. Vi ville gerne have tilbudt Swamiji gennem Nyt fra Hare Krishna, men den er for øjeblikket fuldstændigt udsolgt over hele verden, tilsyneladende på grund af Brahmanandas bortgang. Vi håber at kunne tilbyde den i et af de næste numre, når den bliver trykt i et nyt oplag.

Skærmbillede 3