BHAKTI-YOGA I HJEMMET

Af Rohininandana Dasa

I en passage i Srimad-Bhagavatam (1.11.13-15), der beretter om Herren Krishnas tilbagevenden til Hans by, Dvaraka, hører vi, hvordan hengivne husholdere bød Krishna velkommen og tilbad Ham:

”For at byde Herren velkommen var byporten, husenes døre og de guirlande-smykkede hvælvinger langs vejene alle smukt dekorerede med festlige tegn som pisangtræer og mangoblade. For at skygge mod Solen anvendtes flag, guirlander og malede skilte med slagord. Hovedlandevejene, fodgængertunnellerne, stræderne, markedspladserne og de offentlige mødesteder var alle grundigt rensede og siden fugtede med perfumeret vand. For at byde Herren velkommen var der strøet frugter, blomster og hele frø overalt. I hver eneste dør i beboelseshusene blev lykkevarslende ting som ostemasse, hele frugter, sukkerrør og fyldte vandkrukker med ting til brug for tilbedelse, røgelse og stearinlys stillet frem.”

I sin forklaring skriver Srila Prabhupada: ”Den proces, hvormed man ifølge de vediske ceremonier modtager en person, er på ingen måder tør. Modtagelsen foregik ikke blot ved at udsmykke gader og stræder som nævnt ovenfor, men også ved at tilbede Herren med fornødne ingredienser som røgelse, lamper, blomster, søde sager, frugt og andre velsmagende madvarer, alt i henhold til hver enkelts formåen.”

Srimad-Bhagavatam beskriver også, at disse ofringer til Herren var som ”at ofre en lampe til Solen”, for intet kan ofres til Krishna, som ikke allerede er Hans. Han er fuldt ud tilfreds og selvforsynende og ved Sin egen kraft forsyner han uophørligt andres behov. Men alligevel ligesom man tilbeder Solens guddom ved at ofre en flamme eller tilbeder Ganges ved at ofre hende gangesvand, må man tilbyde Krishna noget, som er genereret af Hans energi. Som Krishna nævner i Bhagavad-gita, accepterer Han den kærlighed og hengivenhed, der præger ofringen, mere end selve den del, der ofres.

I Padma Purana siger Herren Krishna: ”Jeg er ikke i Vaikuntha [den åndelige verden] og heller ikke i yogiernes hjerter. Jeg forbliver, hvor Mine hengivne glorificerer Mine aktiviteter.” Det betyder, at du og jeg kan byde Krishna velkommen i vores hjem. Hvad der var muligt for 5.000 år siden, er også muligt i dag, for Krishna er tilgængelig nu, som Han var dengang.

Men hvordan kan vi overhovedet invitere Herren Krishna – den mest berømte, den rigeste og mest magtfulde person i hele den materielle og åndelige verden – indenfor i vores små hjem? Når alt kommer til alt, har vi måske ikke den nødvendige mængde kærlighed til at præge vores ofringer. Vi er måske ikke tilstrækkeligt rene hengivne, eller måske bruger vi ikke meget af vores tid på at glorificere Krishnas aktiviteter.

Vi kan imidlertid fatte håb, når vi tænker på, at Krishna er evigt manifesteret i to former i den materielle verden: Hans Deitetsform og Hans hellige navn. Ligesom vi let kan synge Hare Krishna til enhver tid og på ethvert sted og dermed være i kontakt med Krishna, kan vi også invitere Herren ind i vores liv gennem Hans Deitetsform.

Srimad-Bhagavatam opremser otte materialer, som en Deitet kan laves af: træ, sten, ler, maling (et billede), sand, juveler, metal eller en form, der er udtænkt i sindet. Vi kan tage et hvilket som helst af disse otte materialer – de fleste af dem er endda let tilgængelige – og forme det i overensstemmelse med anvisningerne i de hellige skrifter, og til vores store held kan Krishna vælge at være til stede der.

Da Srila Prabhupada engang var ved at stige ombord på et fly, gav et lille barn ham en blyantstegning af Krishna. Prabhupada brugte flyveturen på at sidde og kigge på tegningen, mens han reciterede på sin mala. Tegningen var Herrens Deitetsform.

Faktisk er Krishna allerede til stede overalt – Han er allerede til stede i lyd, i vores hjem og i vores hjerter. Så at invitere Ham ind betyder reelt set at værdsætte Hans absolutte tilstedeværelse overalt og Hans ejerskab af alting. Når vi oprigtigt inviterer Krishna ind ved at erhverve og tilbede en Deitet af sten, metal, træ eller ved at placere Hans billede på vores væg, på vores alter eller i vores hjerte, kan Han manifestere sin tilstedeværelse der.

Måske bemærker I her min brug af ordet ”kan”. Vi kan hverken tvinge eller forvente, at den Højeste Herre gør noget bestemt. Selv hvis vi tilbeder Ham i stor stil, kan vi ikke bare antage, at Herren gladeligt modtager vores ofringer. Dette betyder ikke, at vi ikke skal gøre vores ypperste for at tilbyde en høj standard af tilbedelse. Men selv hvis vores Deitetstilbedelse er meget ydmyg, simpel eller endnu ikke helt regelmæssig, kan vi tilfredsstille Herren, hvis vi har en ærlighed og oprigtighed i processen. Herren Krishna er kendt som bhava-grahi janardana: ”En, der accepterer vores inderste hensigt.” Selvfølgelig vil oprigtighed og gode hensigter naturligt drive os fremad i vores forsøg på at forbedre og højne vores standarder.

Vores holdning til Krishnas Deitetsform er også vigtig. Srila Prabhupada skrev engang til en discipel: ”Tænk aldrig på Deiteten som lavet af sten eller træ. Enhver tilbeder skal huske, at Krishna er personligt til stede. Han præsenterer ganske enkelt sig selv for os på fineste vis, så vi bedre kan håndtere Ham. Det er Hans nåde – ellers er han utilnærmelig.”

Hvis du ønsker at invitere Krishna hjem til dig, kan du gøre det med det samme ved at placere et billede af Herren et ganske særligt sted og ved at ofre ting som røgelse, vand, frugt og tilberedt mad såvel som ved at se på Ham, meditere på Ham og synge for Ham. Du kan også placere et gardin ved Herrens billede, så du kan trække det for om aftenen, så Herren kan hvile Sig natten over.

Du spekulerer måske på, hvilket billede af Krishna du skal bruge. Herren Krishna i Sin inkarnation som Herren Caitanya er særlig god og elskværdig samt let tilgængelig, så derfor starter mange hengivne i det Krishnabevidste samfund med at tilbede et billede af Panca Tattva: Caitanya Mahaprabhu og Hans fire vigtigste ledsagere. Hvis du ønsker at tilbede en tredimensionel form af Herren, er Sri-Sri Gaura-Nitai (Herren Caitanya og Herren Nityananda) særligt velegnede, fordi en installationsceremoni ikke er en forudsætning for Deres tilbedelse, og De anser ikke mangler og utilstrækkelighed eller endog forseelser for at være særligt vigtige. Tværtimod bemærker De alle de positive ting, vi gør. Herren Jagannatha, Herren Baladeva og Subhadra Devi er ligeledes tilgængelige, og nogle gange starter hengivne med at tilbede Dem.