– Af Lalitanatha Dasa –
Det er lidt tidligt, men Kristeligt Dagblad har spurgt, om jeg vil bidrage til en julekalender, hvor en person hver dag i december måned fortæller om sit forhold til julen. Så det er, hvad jeg skrev. Jeg ved ikke, om de vil bringe det.
1. Hvad tænker du umiddelbart på, når du hører ordet jul?
Jeg får nogle associationer fra barndommen med julelys, gran, gaver og familien sammen. Men så griber jeg mig selv i det og tænker, at det egentlig intet har at gøre med Jesus, selv om det efter sigende skulle være ham, som julen handler om. Jeg stemmer helt sikkert for, at vi skal fejre en ren Gudshengiven som Jesus, og ville kun glædes, hvis det var det, der skete. Men jeg bliver bedrøvet over, at det meste af det, der nu foregår i navn af jul, ligger så langt fra Jesus, som noget kan gøre. Juleøl, julekalender, julefrokost, juletilbud, og jeg ved ikke hvad. Sikke en fattigdom at være vidne til. Hvad har det med Jesus at gøre? Det er blot det gamle solhvervsorgie forklædt som noget kristent. Og jeg forstår ikke, hvorfor præsterne ikke protesterer imod, at købmændene har kapret julen. Jesus må ikke engang antydes i butikkerne, fordi det skader omsætningen. Kære præster, Jesus smed kræmmerne ud af Herrens tempel. Hvorfor gør I ikke det samme og smider kræmmerne ud af julen? Julen af i dag er en absolut skændsel og hån imod Jesus. Det er, hvad jeg tænker.
2. Hvad laver du den 24. december?
Jeg er sammen med nogle af mine venner i Hare Krishna. Vi fejrer ikke julen som så, men fordi alle andre sidder med familien hjemme hos sig selv, kan vi lige så godt gøre det samme. Så vi synger og danser som altid, vi spiser god vegetarisk mad, og vi læser Bhagavad-gita og diskuterer den sammen. Vi kan også godt finde på at tale om Jesus, og hvordan hans og Krishnas budskab er det samme, og hvordan Jesus er blevet misforstået og gjort til noget andet end det, han var. Jesus talte om give sit liv til Gud og ofre det for ham, han talte imod det verdslige og tragten efter materiel rigdom, han bad os holde op med at synde, han ville have os til at ofre os for vores medmennesker, og han sagde, at livet efter døden er det vigtigste. Reinkarnation var en del af hans lære, ligesom vegetarisme var det. Men hvor hører man det til julegudstjenesterne i de danske kirker?
3. Hvilken betydning har julen for dig som højtid – som tid til familien, som religiøs højtid, som frirum, som…?
Sjovt nok er julen årets travleste tid for mig. En af de ting, vi gør i Hare Krishna, er at udgive religiøse bøger fra Vedaerne såsom Bhagavad-gita, som vi så tilbyder til folk, hvor vi kan komme af sted med det. På et tidspunkt fandt vi ud af, at folk tog imod mange flere af vores bøger i juletiden end på noget andet tidspunkt af året, så nu har jeg i mange år tilbragt hele måneden før jul på gaderne i de danske byer med en stak Bhagavad-gita’er i favnen. Hvad jeg ikke oplever på den måde! Og det er ikke bare spændende, men især meningsfuldt at kunne give medmennesker en åndelig viden, som i mange tilfælde vil give dem lys i tilværelsen og forståelse af, at Gud faktisk må findes, at vi er evige af natur, og at livet som menneske har en helt speciel mening og formål. Selv om jeg bare er et ligegyldigt støvfnug i universet, tænker jeg i det øjeblik, at jeg er tættere på Jesus og Krishna (dvs. Gud), end jeg kunne være på nogen anden måde.
4. Hvis du skal forklare dansk jul for et menneske med en anden baggrund, hvad vil du så sige?
Godt spørgsmål. Jeg tror ikke, jeg kan. Jeg vil nok bare tage mig til hovedet.