Af Madan Gopal Dasa

I Srimad-Bhagavatam 8.5.47 finder vi følgende oversættelse og kommentar af Srila Prabhupada:

”Karmier er ivrige efter at samle rigdom til deres sansetilfredsstillelse, men for det formål må de arbejde meget hårdt. Men selv om de arbejder hårdt, er resultaterne ikke tilfredsstillende. Ja, ofte resulterer deres arbejde kun i frustration. Men hengivne, der har viet deres liv til Herrens tjeneste, kan opnå substantielle resultater uden at arbejde særlig hårdt. Disse resultater overgår den hengivnes forventninger.”

KOMMENTAR (uddrag): ”… Krishnabevidstheds-bevægelsen begyndte i virkeligheden med kun 40 rupier, men nu har den for mere end 40 crore [400.000.000] værdier i ejendom, og al denne rigdom er blevet erhvervet inden for otte eller ti år. Ingen karmi kan regne med at forbedre sin forretning så hurtigt, og bortset fra det er alt, som en karmi tilegner sig, midlertidigt og sommetider frustrerende. I Krishna-bevidsthed er alt imidlertid opmuntrende og bliver hele tiden bedre.”

Jeg faldt over dette vers, da jeg sad og læste Srimad-Bhagavatam, og jeg fik lyst til at fremhæve det sammen med Prabhupadas kommentar. Vi vil gerne vide, hvad fremtiden bringer os, og vi leder alle efter personer og steder, hvor vi kan søge tilflugt og være i sikkerhed. Så længe vi ikke søger tilflugt ved Krishna, Guddommens Højeste Personligheds, lotusfødder, og accepterer Ham som vores ultimative beskytter og sikre tilflugt, vil vi aldrig blive lykkelige.

Vi må ikke misforstå dette vers og tro, at vi ikke behøver arbejde hårdt i åndeligt liv. Prabhupada er det bedste eksempel, for han arbejdede så hårdt for vores skyld, selv om han kunne være blevet i Indien og have trukket sig tilbage i fred og ro i Vrindavana. Pointen her er, at hvis man arbejder for Krishna og Hans hengivne, hjælper Han os. Det er et samarbejde og det bedste, som findes, og Krishna kan gøre ting, som vi ikke drømmer om i vores vildeste fantasi. Han er den højeste hersker over den materielle og åndelige energi, og der er absolut ingen forhindringer for Ham. Han kan gøre lige præcis, hvad han ønsker ligesom en enevældig konge over hele skabelsen. Han er for evigt konge over alt og alle, som findes. Det kan materialisten ikke lide, for han ønsker selv at tage Krishnas position og herske over og nyde den materielle energi. For sådanne personer er der kun frustrationer igen og igen.

Vi må have stærk tro på, at Krishna hjælper os, når vi prøver at udføre Hans mission eller arbejde. Krishna har en storslået plan, som gradvist udfolder sig foran vores øjne, men fordi vi er så små levende væsener, kan vi aldrig fuldstændigt forstå Krishna eller Hans plan. Vi kan dog forstå noget om Ham, og Krishna viser os altid, hvad det næste skridt er. På den måde holder Han aldrig Sine hengivne i illusion. Vi må stole på Krishna, når Han siger i Bhagavad-gita, at hvis vi overgiver os til Ham, skal Han nok tage sig af os. Frygt ej.

Nogle gange kan det se ud, som om alting er håbløst, og vi kan ikke se lys for enden af tunnelen. Men bare fordi vi ikke kan forstå, hvad der foregår, betyder det ikke, at Krishna ikke har styr på tingene. Det er netop i svære tider, at vores tro bliver sat på en prøve, og vi er tvunget til at bede til Krishna mere intenst. Der er ingenting, som får lov til at ske uden Krishnas vilje, og mange gange forstår vi ikke, hvorfor tingene sker, som de gør. Vi må fortsætte med at tjene Krishna, uanset hvad der sker, og aldrig blive vrede på hverken Ham eller skyde skylden på andre mennesker for vores lidelse. I sidste ende er det kun os selv, som kan løse vores egne problemer, og der er en let metode tilgængelig til at rense vores hjerter for alt det skidt, vi har opsamlet liv efter liv. Vi må hver dag stræbe efter at holde det rent ved at recitere Hare Krishna, Hare Krishna, Krishna Krishna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare regelmæssigt og i selskab med hengivne. Samtidig skal vi følge de regulerende principper og prøve at opgive vores forseelser mod det hellige navn. Succes er garanteret i Krishnas tjeneste, og fremtiden for den hengivne er lys og fuld af håb, både materielt og åndeligt. Hare Krishna.