Lørdag den 13. april er det Rama Navami, Herren Ramacandras fremkomstdag. Til meditation på dagen er her et par citater fra Srila Prabhupada om Herren Rama:

”Der er ingen forskel på Rama og Krishna. Begge er De Guddommens Højeste Personlighed. De er ganske enkelt ekspansioner af den samme Absolutte Sandhed.” (Fra et foredrag den 20. november 1971 i Delhi)

”Herren Krishna er Rama Selv, og hvor som helst Herren Rama er, er Hans evige tjener Hanuman og Hans evige gemalinde, Sita, lykkens gudinde, til stede.” (Bhagavad-gita som den er 1.20, forklaring)

”Så der er ingen partiskhed, at ’Disse folk er kun efter Krishna.’ Naturligvis er vi lidt mere knyttet til Krishna, men det betyder ikke, at vi ikke ved, hvem Herren Ramacandra er. Vi ved godt, at Han er også Krishna i en anden egenskab i en lila.” (Srila Prabhupada, foredrag den 1. april 1974, Bombay)

”Selv om en ansvarlig mand i en stats administration skal være helgenagtig, må han ikke være fej. For eksempel var Herren Rama så helgenagtig, at folk stadig længes efter at leve i Herren Ramas kongerige (rama-rajya), men Herren Rama udviste aldrig nogen fejhed. Ravana var en angriber imod Rama, fordi Ravana bortførte Ramas hustru, Sita, men Herren Rama gav ham en tilstrækkelig lærestreg, der er uden sidestykke i verdenshistorien.” (Bhagavad-gita som den er 1.36, forklaring)

”Fordi Herren Ramacandra var Guddommens Personlighed, udviste Han overmenneskelige aktiviteter, som intet menneske inklusive den materielt avancerede Ravana kunne gøre. Herren Ramacandra lavede en kongelig vej over det Indiske Ocean med sten, der flød på vandet. Moderne videnskabsmænd har forsket i området af vægtløshed, men det er ikke muligt at skabe vægtløshed hvor som helst. Men fordi vægtløshed er Herrens skabelse, hvormed Han får gigantiske planeter til at flyve i og flyde på luften, gjorde Han selv sten på denne planet vægtløse og byggede en stenbro over havet uden støttepiller. Det er en fremvisning af Guds magt.” (Srimad-Bhagavatam 1.3.22, forklaring)

”Medmindre man er mættet med kærlighed til Guddommens Højeste Personlighed, kan man ikke værdsætte Herren Ramacandras transcendentale værdi. Man kan ikke se Ham med materielle øjne. Fordi dæmoner som Ravana intet åndeligt syn har, anser de Herren Ramacandra for at være en almindelig ksatriya-konge. Ravana forsøgte derfor at bortføre Herren Ramacandras evige gemalinde, Sitadevi. I virkeligheden kunne Ravana ikke føre Sitadevi bort i Hendes oprindelige form. Så snart Hun blev berørt af Ravanas hænder, gav Hun ham en materiel form, men Hun bevarede Sin originale form hinsides hans øjne. Derfor angiver ordene pratyak prasantam i dette vers, at Herren Ramacandra og Hans energi, gudinden Sita, holder Sig Selv uden for indflydelsen fra den materielle energi.” (Srimad-Bhagavatam 5.19.4, forklaring)

”Med hensyn til Herren Ramacandras fremkomstdag skal den overholdes, ligesom det var tilfældet med Herren Caitanyas fødselsdag. Der fastes til aften, og derefter indtages der prasadam. Hele dagen synger man Hare Krishna og er engageret i skiftevis at læse og recitere, så synge et stykke tid, derefter læse et stykke tid, så igen have kirtana osv. hele dagen igennem. Hvis I ikke har Ramayana, kan I læse fra Bhagavad-gita eller Srimad-Bhagavatam, det er helt i orden.” (Fra et brev den 28. marts 1968)

Comments are closed.